Annons:
Etikettallmänt
Läst 1233 ggr
Magi-cat
6/6/15, 5:30 PM

Stenar - till vilket pris?

Lånar detta tänkvärda inlägg från Häxor iFokus. Vad tycker ni? Vilken hänsyn ska man ta till hur kristallerna "skördas"?

#0 av: skogsbergs-anna

Jag är medveten om att jag stoppas huvudet i ett getingbo nu men jag kan inte hålla tyst. 
Jag undrar varför så många köper Stenar och kristaller? De bryts i gruvor och renas med miljöfarliga kemikalier, slipas och säljs i butiker till folk som tycker att de är vackra eller vill ha den pga deras magiska egenskaper. Är det värt det. 
Själv köper jag inte Stenar, jag vill inte stödja sådan miljöpåverkan som gruvorna och kemikalierna gör. 
Jag har haft turen att hitta några kvartsar och några olika jaspis hemma och på en stenig strand på utlandssemestern. Annars får jag klara mig utan!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
6/6/15, 5:49 PM
#1

Ja, det är ju förstås en väldigt viktig aspekt. Finns det, eh, ekologiska Stenar? Förutom de Stenar vi själva hittar i naturen utan att göra ingrepp, alltså.

Second hand-stenar?

Magi-cat
6/6/15, 5:56 PM
#2

Tror att det finns Stenar som säljs som….brutna med speciell hänsyn, eller någonting sådant….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
6/6/15, 5:57 PM
#3

Hm, då gäller det att hitta butiker som säljer sådana Stenar. 👍

Valkyrija
6/6/15, 6:05 PM
#4

Det är mycket intressant det där! Helt ärligt så har jag ingen aning om hur det går till när Stenar och kristaller bryts. Att det är så otroligt dåligt för miljön visste jag alltså inte, och det är ju inte bra… 😕 Frågan är vad man kan göra åt det? Vart finns källorna på att det är så dåligt? Håller ju på att starta upp en butik och då är det väldigt viktigt för mig att brytningen av stenarna jag säljer inte på något sätt är dåligt för miljön ☝️

Vänligen, sajtvärden Alyssa ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Magi-cat
6/6/15, 6:13 PM
#5

Jag kan inte heller mycket om det! 

Helt miljöbra, beroende på vad man menar, går det väl inte att få. Men vi får forska lite…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Valkyrija
6/6/15, 6:16 PM
#6

Det har du nog rätt i. Ja, det får vi göra ! 👍

Vänligen, sajtvärden Alyssa ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
[vikinga ängel]
6/10/15, 12:55 AM
#7

Det finns ett program på någon märklig kanal (som min pappa har hema som jag alltid kollar på när jag åker hem till honom) med människor som jobbar med just att finna dessa Stenar. Och det finns företag som använder maskiner det stämer värkligen, men det är fler personer som personligen letar efter lukor i bergen med kristaller. Så jag skulle inte fundera så mycket på vart kristallerna kommer ifrån. För det är inte alls det misshandlet som det påstås här uppe. Och om det är sådan missandlad sten som man råkar köpa är det inte då bra om du köper den så att den äntligen kan få ro i sin själ/energi och få vara lycklig hema hoss dig? Eller tänker jag helt fel nu? Om det tex står att en sten är från peru, så behöver det ju inte vara så att den kommer ifrån ett massproduktions företag utan kanske just från en privat samlare? De får stora pengar för dessa Stenar. Men kanske är det troligast att det kommer från ett stort företag. Jag årkar inte tänka på att det är synd om allt som man köper, och eftersom att jag älskar Stenar så kommer jag nog att fortkätta köpa Stenar, men kanske kommer jag att köpa på andra ställen en just kristallrummet, jag tror dock att kundalininyckelns stear är från privatpersoner om ni är intresserade av det. De har en mycket bra butik :)

VildaVittra
6/12/15, 2:10 AM
#8

Det är ju dessutom så mycket roligare med Stenar man hittat själv. 

Ett sätt att få tag på gamla Stenar är att köpa antika smycken, de brukar kosta mindre än nya, så det blir inte så himla dyrt. Stenarna måste ju inte vara oinfattade för att sakna "magiska" egenskaper.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: