Annons:
Etikettfrågor
Läst 6385 ggr
schnecke
6/26/15, 11:07 PM

Är detta en kristall?

Hej på er! 

Idag var jag ute på gården och hittade denna. Jag såg den på en grusgång och kunde inte sluta kolla på den så jag tog upp den. Jag tänkte först att det bara var en fin sten men sen kom jag på att tänka att det kanske är någon typ av Kvarts? Mamma trodde nämligen också det men jag har ingen aning. 

Därför tänkte jag kolla med er som har lite mer koll än mig på just kristaller. På bilden syns det inte men den glänser väldigt fint från vissa vinklar! Nånting fick mig att vilja bära med mig den så jag gjorde det. 😍

Kram, medarbetaren Malin Hjärta

Annons:
VildaVittra
6/26/15, 11:21 PM
#1

Bergskristall är en Kvarts, men en färglös sådan. Kvart är en kristall, då dess atomer är ordnade i geometriska mönster. 

Och det är det som kallas för kvart du har, bergskristallen ser ut som glas. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

schnecke
6/26/15, 11:29 PM
#2

Ahaa, så det är alltså en kristall jag hittade? 😃

Valkyrija
6/27/15, 12:27 AM
#3

Det är absolut Kvarts du hittat! 😃

Vänligen, sajtvärden Alyssa ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

schnecke
6/27/15, 12:33 AM
#4

Åh va kul! Undra hur den hamnade på grusgången utanför vårt hus 😃

Kram, medarbetaren Malin ❤️

VildaVittra
6/27/15, 12:55 AM
#5

#4 För att Kvarts bildas i sprickor i berget, så när bergskrossen krossade graniten till er grusgång, så krossade den även pegmatitgången (där Kvarts ingår). Du har väl sett gråa granithällar med vita ränder? I en sådan rand fanns din sten förut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

schnecke
6/27/15, 1:11 AM
#6

Ahaa, jag förstår! Haha, va häftigt. 😃 

Nu när jag ändå frågar lite om kristaller. Vi har ett kalkbrott här i byn, ska dit imorgon, tror ni jag hittar nån kristall? Tänkte om det finns nån viss kristall som lever bland gammalt kalkstenbrott. Exempel mer Kvarts eller nån annan typ av kristall?

Annons:
VildaVittra
6/27/15, 1:30 AM
#7

#6 Kalksten är en sedimentär bergart, så där är det väldigt osannolikt att du hittar kristaller, för kristaller behöver i regel tryck och/eller värme för att bildas. I vissa länder kan man dock hitta geoder, det är dom där runda ihåliga stenarna vars inre kan vara täckta av ametist osv.  Men du kan hitta andra roliga saker, som stalagmiter eller stalaktiter, och även fossil.

Blir du nyfiken på det jag skriver (märks det att jag studerat geologi? 😉), så kan du faktiskt läsa dom första veckorna på geologiutbildningen via nätet på Sthlms universitet, kursen heter Tellus. Då ingår en del petrologi (läran om bergarter och mineral) samt hur dessa bildas.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Valkyrija
6/27/15, 1:32 AM
#8

#6 Jag har lite svårt att tro det faktiskt. Vi har två grottor här i Trollhättan där man bröt kalksten för många år sedan och jag hittade inget annat tyvärr… Men du kanske har mer tur! 😃

Vänligen, sajtvärden Alyssa ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

schnecke
6/27/15, 1:46 AM
#9

#7 ja det märks att du kan väldigt mycket! Intressant att läsa är det. :) ska se om man hittar nå sådant imorgon ;) #8 ahaa, ja jag får hålla ögonen öppna, kanske hittar nån på vägen dit, haha :D

VildaVittra
6/27/15, 1:58 AM
#10

#9 Hittar du en trilobit, så har jag letat efter en i massa år. 😎 En sådan vill jag hitta mycket mer än en dinosaurie, intressanta små (och stora) varelser. 

Bilden kommer från Wikimedia Commons.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kayenta
6/27/15, 4:59 AM
#11

# 0 Vad härlig sten och helt underbart att hitta den så där,den var helt klart ämnad för just dig och blir mer personlig när man finner sina kristaller ute i naturen själv.

Kalas härligt 👍

Magi-cat
6/27/15, 8:03 AM
#12

Kalksten är också roligt. Extra bonus förstås om man hittar hittar fina fossil som VV visar här ovan!

Men även annars…Mycket intressant historia finns i anslutning till kalkstensmark. Som Wiltshire och Skåne….

Det måste inte alltid vara kristallformationer som är fina stenar…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

schnecke
6/27/15, 12:02 PM
#13

Ingen fossil hittades men ja tror ja hittade mer mjölkkvarts :D #11 jaa den känns väldigt speciell! #12 håller med dig, finns många Stenar som e väldigt vackra!

Annons:
schnecke
6/27/15, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14
schnecke
6/29/15, 12:24 AM
#15

Kan nån eventuellt bekräfta att det är det eller om det är nån annan? Jag tror det är mjölkkvarts! Kan visa bättre bild. En av stenarna är faktiskt lite annorlunda jämfört med de andra.

Denna kommentar har tagits bort.
schnecke
6/29/15, 12:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Den som är mest rundad å mer "gul" är den jag frågade om tidigare i inlägget.

VildaVittra
6/29/15, 4:43 AM
#18

Kvart finns i alla möjliga färger, så visst är dom alla kvart. Exempelvis lila Kvarts kallas för ametist. 
Huruvida de är rundade eller ej har att göra med vad dom varit med om sedan de lossnade från pegmatitgången.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

schnecke
6/29/15, 12:09 PM
#19

#18 ahaa okej, tack för hjälpen :)

Kayenta
6/29/15, 5:44 PM
#20

Men wow schnecke vilka stenar 😮dom ser ju nästintill levande ut i handen på dig.Fantastiskt fina 😎

Annons:
schnecke
6/29/15, 5:46 PM
#21

Jaa, dom är otroligt vackra. Älskar dom! 😍

StillaSinnet
7/26/15, 4:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#22

Jag var ute och geocachade och fann denna kvartsådra i en sten. Jag lät den vara men lyckades skruva bort en liten flisa. I närheten hittade jag sedan en fin rökkvarts som också fick följa med hem.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
7/26/15, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jmf min hand. Inget berg direkt men ganska bred ådra

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

schnecke
7/26/15, 4:44 PM
#24

Wow vad häftigt! Otroligt vackra 😍

Magi-cat
7/26/15, 4:56 PM
#25

#23 Jaså du geocachar också? 😃

Då kan man göra fynd…Väldigt vackert, vilken tur!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

StillaSinnet
7/26/15, 5:30 PM
#26

#25 japp! Men heeeelt ny inom det. 🤪

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: