Allmänt

Strandfynd vid Vänern

2016-03-26 20:54 #0 av: Artlink

Många vattendrag från snösmältningen i värmland rinner ut i Vänern och med vattnet följer en hel massa stenar och grus. Just nu, när islossningen är gjord så sköljs det upp nya stenar på våra stränder. Och jag njuter av att gå där sakta, sakta och fästa ögonen på varje sten. Vända på en del, plocka på mig andra, fota lite osv.

Den här helgen hittade jag några udda  som fick följa med hem för noggrannare studier

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2016-03-26 21:05 #1 av: Artlink

hemma med bra ljus och macroobjektiv kunde jag konstatera att ett av fynden jag tyckte såg spännande ut med små minigrottor var sandsten med kalcitådror. Små miniatyrspetsar, så mörka att se såg nästan ut att vara granatröda. 

Anmäl
2016-03-26 21:11 #2 av: Artlink

En annan sten såg ut som den hade tänder, och macrot avslöjade något som ser ut som rökkvarts, men det kan vara kalit det här också. troligtvis är det så att detta också är sandsten även om det är sparsamt och mest kalcite (eller kvarts) blandat med röd oxid av något slag. Järn?

Dee gudabilderna är tagna i solljus utan blixt och de vitare är tagna med blixt och mer korrekta i färgerna

Anmäl
2016-03-26 21:11 #3 av: Tarotstollan

Fina fynd du gjort!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2016-03-26 21:15 #4 av: Artlink

Den tredje stenen hade en spricka mitt på som avsöjöade att det fins en inre värld. Hela stenen glittrade när man vände och vred på den och detta är nog calcite. Ändarna av stenen ser dock ut som rökkvarts.

Även här är bilden med gulstick avvikande pga att den är fotad i solljus utan blixt

Anmäl
2016-03-26 21:16 #5 av: Artlink

#3 tack! Det är så kul att leta egna stenar Glad

Anmäl
2016-03-26 22:23 #6 av: Loris M

Så vackra stenar! Och så duktig du är på att undersöka och identifiera dem. Tummen uppBlomma

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-03-27 07:45 #7 av: Magi-cat

Vilka härliga fynd! Kär

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-03-28 00:35 #8 av: Baldersdotter

Underbara bilder! Man riktigt känner lugnet Glad

Anmäl
2016-03-28 08:15 #9 av: Artlink

#6 haha, nja...mycket är nog gissningar. Efter reptest är nog det jag trodde var kalcit ist kalcedon som är hårdare. Men det är kul att lka geolog Skämtar

#8 Vi har vår sommarstuga där. Vår oas Glad

Anmäl
2016-04-07 16:25 #10 av: [Loet]

Vilka fina stenar.Glad
Brukar finkamma havstränderna efter islossningen. det brukar dyka upp fina stenar. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.