Identifikation av stenar

Vilka ädelstenar/kristaller är detta?

2016-07-18 21:15 #0 av: matiildaj

Igår köpte jag dessa stenar, men tyvärr vet varken jag eller hon jag köpte dem av vad för sorter det är. Vill ju självklart veta det så att jag vet vad de kan användas till. Är det någon som har en gissning på vad det kan vara? Den första är blå och den andra lite brunsvart.

Anmäl
2016-07-18 21:33 #3 av: Alyssa

Tog bort mina kommentarer då det blev heltokigt, haha. Den brunsvarta skulle kunna vara oxöga och den blåa iolite Skrattar

Blomma - Travhästen söker medisar! - Blomma
Sajtvärd för NyhedendomStenarSocialt stöd och Travhästen.
Medis på Huskatter och Råttor

Anmäl
2016-07-18 21:40 #4 av: Zadeira

Kan inte den blåa vara Kyanit också?

Anmäl
2016-07-18 22:35 #5 av: Alyssa

#4 ytterst tveksamt faktiskt... Det var min fösta tanke också men googla på iolite raw så ser du att denna är typ identiskt Skrattar

Blomma - Travhästen söker medisar! - Blomma
Sajtvärd för NyhedendomStenarSocialt stöd och Travhästen.
Medis på Huskatter och Råttor

Anmäl
2016-07-19 08:12 #6 av: matiildaj

#3 #4 den bruna skulle absolut kunna vara oxöga, men den blå känner jag mig fortfarande lite osäker på...

Anmäl
2016-07-31 10:12 #7 av: Artlink

Håller med om iloit på den blå mest pga att den är lite transparant och därför genast plockar bort både sodalit, azurit, dumortierit, blå kvarts, Lapis lazuli och agat. Kyanit är ett silikat med långa fibrer i, typ asbest. Det är otroligt ovanligt med transparent kyanit.  Iloit kallas också vattensafir. Jag har några mjuktrumlade här hemma. 

På bilen jämför jag med rå sodalit, Lapis lazuli och kynit. De små är vattensafierna mer ser mörka ut när inget ljus lyser på dem. Syns bättre ensamma i handen

Den brunsvarta är mer svårdefinierad... Jag har en agat, troligen dålig kvalité av karneol, som påminner om din men min går i röd/brunt istället för brun/svart. Agat kan dock variera mycket i färger

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.