Annons:
Etikettidentifikation-stenar
Läst 1201 ggr
Rebelyell
7/7/17, 10:05 PM

Fick ett halsband av min bror

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fyllde 25 i onsdags och fick ett halsband av min bror. Det enda han visste var att det var Ädelsten men han visste inte vilken Ädelsten det var. Kan ni snälla hjälpa mig att identifiera denna lilla sten?! Den är mjölk/pärlemorsvit till färgen och det var kärlek vid första ögonkastet 😍

Annons:
Aleya
7/7/17, 10:09 PM
#1

Rosenkvarts tänker jag. Men kan ha fel

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fransu
7/7/17, 10:12 PM
#2

Jag tror det är kristall.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Rebelyell
7/7/17, 10:13 PM
#3

#1 Rosenkvarts är ju ljusrosa? Denna är pärlemorsvit. Eller kan rosenkvarts vara pärlemorsvit också?

Rebelyell
7/7/17, 10:20 PM
#4

Efter lite research hittade jag smycket! Det är kristall.

Tjeja
7/7/17, 10:25 PM
#5

Så vackert! Vilken fin present! Och Grattis förstås! 🌹 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Rebelyell
7/7/17, 10:35 PM
#6

#5 Tack så mycket! 🌸 Fast jag blev lite fundersam. Står att det är "kristall" men när jag googlar på kristall får jag inte fram nånting annat än benämning på sten. Stenar och kristaller liksom. Tror inte det är bergskristall då bergskristall är genomskinlig. Denna är inte genomskinlig.

Annons:
Tjeja
7/7/17, 11:03 PM
#7

Bergskristall är i naturen oftast inte genomskinlig alls faktiskt. Det är bara de renare finare stenarna som brukar användas mest till smycken mm. De andra ser ju mest bara ut som "vanlig sten" De finare renare bergskristallerna är därmed sagt varken sällsynta eller ovanliga direkt. Det är bara det att vanlig ej genomskinlig vitgrå sten inte lockar lika mycket till smyckesanvändning. Tillbaka till din sten i ditt smycke. Din bror säger att det är en Ädelsten. Bergskristall kan alltså vara ej klar och genomskinlig men brukar inte beskrivas som att det har pärlemoskimmer i sig. Vad menar du med pärlemoskimmer då? Justvatt det glänser och skimrar lite ibland eller kan du se regnbågens alla färger i skimret också? På fotot syns ju inte skimmret. Utifrån bilden kan stenen lika väl vara bergskristall! Men spelar det så stor roll vad det är för sorts sten egentligen? Smycket och stenen är väldigt vackert oavsett tycker jag! 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Rebelyell
7/7/17, 11:52 PM
#8

Jag tror att det kanske skulle kunna vara en selenit. Utifrån bland denna länk: http://www.jordensgavor.se/selenit/selenit-stav.html Den har som ett vitt halvgenomskinligt skimmer. Tänker på en måne ser jag ser den. Eller pärlemo som sagt. Den är inte klarvit i färgen men inte heller genomskinlig. Inte heller grå. Jag är lite nördig med Stenar o väldigt nyfiken, det är därför jag vill veta vad det är för sten samt vad den har för egenskaper. Sånt är mysigt 😊 Javisst är den vacker! ❤

micki78
7/8/17, 11:37 AM
#9

Jag tror ändå på rosenkvarts, rosenkvart är svagt rosa ibland och vissa nästan vita med mycket lite ljus rosa. Men säker är jag inte. Men tror på rosenkvarts när jag ser den.

Tjeja
7/8/17, 11:44 AM
#10

#8 Ja men visst ser det ut att kunna vara Selenit när man tittar på länken och jämför! Håller helt med om det! Ja där fick du ju även en fin beskrivni g av stenens "andliga" egenskaper också i så fall. 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Valkyrija
7/11/17, 7:29 PM
#11

Jag skulle satsa på Rosenkvarts faktiskt även om den är väldigt ljus. Selenit skimrar på ett väldigt speciellt sätt. Det skulle kunna vara mjölkkvarts annars också men sådana halsband är väldigt vanliga i rosenkvarts :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Rebelyell
7/11/17, 8:10 PM
#12

Ja, den känns lite vit men kanske av nån svag bas av rosa.. Så det är nog möjligt att det är den ljusaste varianten av rosenkvarts.

Rebelyell
7/12/17, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ett par bilder till. Tagna utomhus i dagsljus.

Annons:
Rebelyell
7/12/17, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Kanske kan man ana en svag nyans av ljusrosa?

micki78
7/12/17, 6:17 PM
#15

Rosenkvarts

Valkyrija
7/13/17, 2:59 PM
#16

Yes, utan tvekan rosenkvarts ! ^^

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Upp till toppen
Annons: