Annons:
Etikettallmänt
Läst 2386 ggr
Sylwanin
2015-06-01 22:22

Första stenarna

På onsdag köper jag mina allra första Stenar, vilket ska bli skitkul! Hade behövt lite tips på bra stensorter att börja med, hade tänkt mig att köpa 2 stycken för att känna efter lite hur det känns innan jag går all in haha! Tror inte jag är så förtjust i Stenar som är mindre än 2x2cm och jag hade tänkt meditera med stenarna. Vill gärna kunna bära med dom vart jag än går. Undrar även om det finns någon skillnad mellan slipade Stenar, råa och trumlade eller om dom har annorlunda egenskaper, utöver utseende då! Hur slipar man de råa stenarna för hand? Är det något som inte är allt för komplicerat att göra själv?

Varma hälsningar

Annons:
fridelfina
2015-06-02 00:24
#1

Det är en smaksak, känn efter när du är där och se vilka Stenar du blir intresserad av. Ibland har jag varit på jakt efter en viss sten, men allra oftast bara gått på känn. 😎

Ett tips: Läs på om de olika stenarna och köp sten som du "behöver" eller blir nyfiken på. Lycka till med inköpet och berätta sen vad du valde för Stenar och varför det blev just dem det blev!

 
 

Sylwanin
2015-06-02 00:45
#2

#1 tack, ska jag absolut göra då! 😄 har försökt läsa på lite om de olika stenarna och har hittat några jag skulle behöva, men jag vet fortfarande inte i vilket skick jag vill ha dom (slipad, rå, etc.).. Har läst att klotformade Stenar strålar ut energi väldigt effektivt tack vare just formen, stämmer det? Och vad gör det för skillnad isåfall jämfört med till exempel ett kluster ?

Varma hälsningar

Valkyrija
2015-06-02 00:55
#3

Jag säger nog faktiskt tvärr emot #1 här :D Tänk inte efter för mycket utan det ska kännas rätt när du är där. Visst, kika på Stenar vars egenskaper du är ute efter men när du väl är på plats så välj den sten/de Stenar som tilltalar dig mest utan att tänka på egenskaper eller utseende. Var så öppen som möjligt så kommer du finna de Stenar du behöver mest just nu :) Våga lita på att du kommer hitta rätt och gå på din första känsla! :) Vänligen, sajtvärden Alyssa ♡

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

[NeferNefer]
2015-06-02 09:31
#4

Jag håller med Alyssa. Så gör jag när jag köper Stenar. Jag kan mycket väl ha en speciell sten i tankarna men när jag väl är där och tittar på stenarna blir det helt andra. Låt stenen välja dig så blir det bäst 🙂

Sylwanin
2015-06-02 11:20
#5

Hmm.. Okej :) Kanske inte ska fundera så mycket utan kanske bara borde känna efter då. Undrar dock fortfarande om samma stensort i olika skick funkar precis likadant? Och ifall jag skulle välja en rå sten undrar jag om man kan slipa till den själv på något sätt? Eller förstör jag stenen då? Tack så mycket för eran hjälp :D

Varma hälsningar

fridelfina
2015-06-02 11:28
#6

Meh, så sa ju jag med! 😍 "en smaksak, känn efter när du är där och se vilka Stenar du blir intresserad av" 😎 😉

Men lade till tips om att man kan läsa på om man vill veta mer om Stenar man är nyfiken på innan (ja, och efter och när man vill….)

Hur som, det ska bli spännande att höra vilka sorts Stenar det blev iallafall Sylwanin!

 
 

Annons:
Sylwanin
2015-06-02 11:45
#7

#6 Helt sant, det sa du faktiskt! ;) Ja det kommer bli spännande! Kommer säkert sluta med att jag tar hem en sten jag aldrig ens hört talas om innan haha.

Varma hälsningar

Magi-cat
2015-06-02 12:03
#8

En del föredrar rå sten, andra slipad…det är personligt alltså! 🙂

Om man vill lära sig slipa sten själv kan man gå kurser. Det kräver nog en del förberedelser.

Här är en bok om att slipa Stenar själv. Den är slutsåld, men finns att låna på bibliotek.

Lycka till!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Valkyrija
2015-06-02 12:07
#9

Det är i praktiken ingen skillnad på råa och trumlade Stenar mer än att den ena är rå och den andra är trumlad :D Vissa säger att om det är ett hål i stenen(om den exempelvis är ett hände) så läcker dennes energi ut där men det är enligt mig bs haha! Stenen nuddar ju lika mycket luft oavsett om det är ett hål i den eller inte så jag håller personligen inte med där :D Vänligen, sajtvärden Alyssa ♡

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Magi-cat
2015-06-02 12:10
#10

#9 Har jag aldrig hört, det där med hål i stenen, men det låter ju väldigt knasigt. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fridelfina
2015-06-02 12:11
#11

Jag har både råa och slipade, men har inte funderat på varför direkt, förutom en gång när jag köpte en ametistspets i ett läderhalsband på Kolmården. 

Den var rå och just då kände jag behov av en rå sten som symboliserade att jag kände mig (ville känna) som en "oslipad diamant" på mitt nya jobb där jag stångades med känslor av otillräcklighet fast jag visste att jag var duktig på mitt jobb.

 
 

Sylwanin
2015-06-02 13:17
#12

Men jag har ju läst att klotslipade Stenar utstrålar energin annorlunda 😮 är det inte sant då? Och att spetsar strålar mest vid själva spetsen, att den lite koncentrerar sig där pga stenens form.. :I Tack #8, ska kolla in boken! :D

Varma hälsningar

Magi-cat
2015-06-02 17:56
#13

#12 Nja, det här är ju inget exakt eller något man kan bevisa att det "är" på ett visst sätt. Det du läst bygger på traditioner runt Stenar och vad man "känner".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sylwanin
2015-06-02 19:54
#14

Nej det är sant :P får känna efter själv antar jag :)

Varma hälsningar

Sylwanin
2015-06-03 19:43
#15

Sådär då! Efter en bra stunds funderande i butiken valde jag att ta med mig hem dessa Stenar! :D

Varma hälsningar

Sylwanin
2015-06-03 19:45
#16

.

Varma hälsningar

Sylwanin
2015-06-03 19:47
#17

Usch vad det ska krångla med bilderna då… Nåja. Köpte iaf en bergskristall, en ametrin, en agat Botswana och en grön apatit :D

Varma hälsningar

fridelfina
2015-06-03 19:50
#18

Råa, spetsar eller trumlade? 

Vad var det som gjorde att du valde dem?

Vi får hoppas på att vi får se bilderna när det funkar!

 
 

Sylwanin
2015-06-03 22:54
#19

Både råa, trumlade och spets. Apatiten rå, bergkristallen är spets och dom andra två är trumlade. Agaten är sååå vacker alltså! Jag vet faktiskt inte.. Velade en del och bad kvinnan i butiken om hjälp. Fanns små lappar om stenarna bredvid varje sten som hjälpte mig att bestämma mig, och såklart föll jag för deras utseende också! Bergkristallen valde jag dock endast för att den var bra att ha med dom andra stenarna. Ja jag hoppas också det, vill så gärna visa! :P

Varma hälsningar

Sylwanin
2015-06-03 22:57
#20

Jag behöver rena stenarna och jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska börja använda dom haha. Vet heller inte hur det är bäst att rena, har läst lite olika sätt men vill helst inte gräva ner dom och lägga dom ute utan uppsikt..

Varma hälsningar

Annons:
Valkyrija
2015-06-03 23:10
#21

Du kan rena under en ljummen/kall vattenstråle eller genom att lägga de i fönstret nu under natten och låta månen sköta jobbet. Det ska helst vara fullmåne dock men det funkar allt ändå 🙂

Vänligen, sajtvärden Alyssa ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Tarotstollan
2015-06-03 23:11
#22

Låter som ett bra första köp!Jag spolar av mina under vatten och tvättar dem i flytande tvål av den enkla anledningen att massor av andra människor har varit och "tafsat" på dem och att de oftast är smutsiga av hanteringen, damm och annat!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sylwanin
2015-06-03 23:23
#23

Springer och tvättar stenarna nu då! Funderade på det men jag visste inte om stenarna tålde vatten eller inte 🤫 Tänker dock att om man lägger dom i fönstret så når kanske inte månens "strålar" stenen eftersom det är glas i vägen..? 🤔

#22 Tack, tycker också det kändes som ett bra köp 😃

Varma hälsningar

Valkyrija
2015-06-03 23:31
#24

Kvarts tål vatten(ametrin och bergkristall). Den enda kristall jag kommer på på rak arm som inte tål vatten är pyrit, Har för mig att opal heller inte ska komma i kontakt med vatten 😃
Jodåå! Månens strålar kommer åt ändå 😃

Vänligen, sajtvärden Alyssa ❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Sylwanin
2015-06-03 23:50
#25

Men dåså! 😃Då ska dom få stå i fönsterbrädan över natten 😉

Hur använder man stenarnas "krafter" och egenskaper sen efter att dom är rena och laddade? Känner mig helt vilsen 🤪

Varma hälsningar

Tarotstollan
2015-06-03 23:54
#26

Varför skulle inte Pyrit tåla vatten? Jag har tvättat mina som vanligt.
Däremot vet jag att man inte skall använda Pyrit till s.k. Kristallvatten och dricka.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: