- Övrigt / Off topic

Sala Silvergruva

2015-07-16 09:40 #0 av: Artlink

Idag ska vi ta en tripp upp till Sala för att besöka Silvergruvan, muséet och butiken. Förmodligen följer något med hem som ropar på mig där.

Bilder kommer i kväll eller i morgon

Någon som har varit där nyligen? Jag var där för typ 30 år sedan och då var det inte mycket mer än ett hål som vi gick ner i och en mysig gammal tant i butiken som visade oss mineralsamlingen i UV-ljus. jag tror det är mer turistanpassat i dag Glad

Sajtvärd: Yoga & Meditation iFokus
Medarbetare: Stenar i Fokus

Anmäl
2015-07-16 11:17 #1 av: schnecke

Aldrig hört talas om den gruvan faktiskt. Blir kul att få se bilder! :)

Anmäl
2015-07-16 16:32 #2 av: Kayenta

Vart där har jag men inte nyligen,skulle tippa på en 30-35 å sen sist så det var inte i går precis Skrattarminns knappt hur där såg ut ens så längesedan är det Förlägen

Hoppas ni fick en härlig dag och se en massa underbara stenar Cool

Anmäl
2015-07-16 22:01 #3 av: Artlink

Det var fantastiska grottor och spännande berättelser om hur silvermalmen utvanns.

Anmäl
2015-07-16 22:02 #4 av: Artlink

Bilder kommer i morgon!

Anmäl
2015-07-17 09:51 #5 av: Artlink

#2 Låter som mig! Jag var där med skolan på mellanstadiet i början av 80-talet.

Anmäl
2015-07-17 12:15 #6 av: Artlink

Sådär, nu har jag kikat igenom bilderna och de är en katastrof! Det var så mörkt i gruvan så blixt funkade inte alls och hög ISO gör bilderna gryniga. 

Ni får hålla till godo med det jag har försökt redigerat. Grottorna var enorma och det framgår inte alls på bilderna. Några var 40m höga! Det finns en liten sjö som jag inte fick med alls.

Liggande bilder i detta inlägg

En sken som ser ut att skimra i blått är en stor silvermalm.

Anmäl
2015-07-17 12:16 #7 av: Artlink

Stående bilder här

Hjälm på, supersnyggt! Bara vår guide Jocke slapp hjälm.

Längst ner på 155m djup var det +2 grader, så ska ni dit råder jag att vara rejält klädda. Det var inte jag!

Anmäl
2015-07-17 12:30 #8 av: Kayenta

Ååå vad härligt,dit måste man ta och åka igen Cool

Anmäl
2015-07-17 13:04 #9 av: Artlink

#8 ja, gör det! Det var bra mer intressant nu än för 30 år sedan tyckte jag Galen. Då stod vi barn mest och pratade med varann och lyssnade väl inte alls på guiden kan jag tro Oberörd

Anmäl
2015-07-17 13:05 #10 av: Artlink

Naturligtvis låg det några nya vänner och ropade till mig från hyllan. Skrattar

Jag fastnade för just dessa direkt, gick en runda och in i butiken igen, och fastnade för exakt samma, då fick de följa med hem Hjärta

Anmäl
2015-07-17 15:08 #11 av: schnecke

Åh va häftigt att se. Jag ska försöka åka till en gruva som finns här uppe. Blev mer taggad nu efter dina bilder. 

Otroligt fina kristaller du fick med dig hem Kär Ametisten gillar jag lite extra Kär

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.