Annons:
Etikettsmyckestillverkning
Läst 3435 ggr
fridelfina
2015-11-03 21:15

Gör du egna halsband/mala med stenar?

Jag skulle vilja ha lite input om egen tillverkning. Har kollat på stenpärlor och funderar på om det är fjuttigt med 6 mm pärlorna? Är det ok att köra varannan 6 mm och 8 mm? Hittade inte i mm i de två olika stenpärlor jag vill ha. Är det snyggt med 12 mm pärlor, eller blir det stort och klumpigt? Jag tänker göra en mala, dvs 108 stenpärlor. Kanske 6 mm pärlor blir ett kort halsband, eller? Ja, många funderingar hör ni, dela med er av era erfarenheter! :-)

 
 

  • Redigerat 2022-03-26 16:34 av Carmarino
Annons:
Magi-cat
2015-11-03 21:25
#1

Det låter kul! Jag har ingen egen erfarenhet, men hoppas du får svar av någon som har det..

Har du provat förut?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Valkyrija
2015-11-03 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Absolut funkar det :) Sjule jag göra en mala skulle jag nog valt 6-8mm. 
På bild 1 med vita och blåa stenar(månsten och lapis lazuli) är månstenarna 12mm och lapisen 10mm.
På bild 2 med transparenta och fläckiga stenar(bergkristall och snöflingeobsidian) är alla 10mm.
På bild tre med blåa Stenar och strasssmycke är stenarna 4mm :) 
Där ser du lite olika delar haha. Har ingen med 6 eller 8 mm dock :/

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Magi-cat
2015-11-03 21:31
#3

#2 Vackeert!😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fridelfina
2015-11-03 22:07
#4

Åh, tack för bilderna, mycket pedagogiskt! Gillas! Hm, ja jag håller med, 6+8 blir nog bra om jag inte hittar samma storlek. En till fråga, du har nåt litet i mellan varje pärla, har man det på malor också? Tror inte att jag sett det. . .

 
 

StillaSinnet
2015-11-15 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har mala av Rudraksha, ett frö från ett heligt indiskt träd, och de finns i flera storlekar men halsbandet har ganska små och de är lätt att bära. Jag har mätt det till att de varierar på halsbandet mellan 4-5mm. Halsbandet har 108+1 och toffs, och mäter dubbelvikt till 109:e fröt 45cm. Lagom tycker jag

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Baldersdotter
2016-03-28 00:53
#6

När jag gjort malainspirerade halsband har jag använt storlek 6 mm på pärlorna.

I och med att det är Stenar så blir det ofta hyfsat tungt med 108 pärlor. Så för min egen del tycker jag att 6 mm funkar utmärkt :)

Annons:
fridelfina
2016-03-28 08:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hm, bra tänkt Baldersdotter! Man ska ju orka ha halsbandet på sig också! Fin mala Artlink! Jag har inte hunnit göra ett med Stenar, men ett med träkulor och en stenkula som kom med av misstag :-) Men jag planerar ff att göra ett med Stenar!

 
 

Upp till toppen
Annons: