Annons:
Etikettstenars-egenskaper
Läst 3769 ggr
Mysan_
2015-12-30 21:02

Olika sorters stenar

Rosa agat

AGAT
Agaten finns i olika färger och sorter. Till exempel rosa agat och mossagat, men även fler. Många agater brukar vara färgade, därför förlorar många av dom sin vackra färg med tiden.

Agaten har en stark kraft. Den ger dig balans och stärker ditt inre. Den ger dig lugn och stärker din självkänsla och ditt självförtroende. Den får dig som bär den att vilja tala sanning. Använder man agaten i healing tar den bort alla negativa energier och är bra mot magproblem. Den rosa agaten  är en familjesten som stärker banden mellan förälder och barn, och mest effekt ger den när den placeras över hjärtat.

Chakra: Bas

Ametist

AMETIST
Ametisten är en sten som är uppskattad av många. Den är lätt att känna igen med sin lila färg. Ametisten är en av dom vanligaste kvartsen och den brukar vara lätt att få tag på i olika butiker. 

Ametisten fungerar bra mot huvudvärk och sömnproblem och är bra på att lindra stress. Den rekommenderas ofta för dom som stressar för mycket. Håll ametisten i vänster hand för att uppnå lugn. Ametisten kan även hjälpa dig som är alkohol- eller drogberoende. 

Chakra: Hjässan
Månad: Februari

Blå aragonit

ARAGONIT (blå)
Jag vet inte särskilt mycket om aragoniten i sin sort, men jag tänkte pricka mig in på den blå aragoniten som jag är lite mer informerad om. 

Den blå aragoniten hjälper dig att stärka kommunikationen med ditt inre. Den lyssnar gärna på dina problem och ger dig feedback när du mediterar. Den ger dig även stöd.

Chakra: Hals

Bergskristall

BERGSKRISTALL
Bergskristallen har nog väldigt många hört talas om. Den är populär och omtyckt av många. Den är lätt att känna igen genom sitt genomskinliga, klara utseende. Den finns i många former, bland annat kluster.

Den ger kärlek och är väldigt duktig på att hjälpa dig komma ihåg dina drömmar. Den stärker ditt egenvärde och tar bort psykiska smärtor. Om du håller bergskristallet mot det "tredje ögat" (mitt i pannan) kan den ge dig inspiration. Bergskristallen hjälper dig att reda ut problem i ditt liv genom drömmar. Om du har den under kudden när du sover kommer den hjälpa dig genom dina drömmar. Eftersom bergskristallen är en stärkande sten är det bra om den är ren och fri från negativa energier. Du kan rengöra den med till exempel saltvatten. 

Chakra: Alla
Månad: April

Citrin

CITRIN
Citrinen är en lite gyllene sten. 
Den är positiv och hjälper dig att se ljuset i saker och att skratta och må bra. Den stärker även ditt självförtroende och ger dig lycka. Den är bra på att lindra depressioner och lindrar även rädsla och ångest. Den innehåller ingen negativ energi och den är en väldigt positiv sten. Den kan även lindra magproblem.

Den sägs även vara väldigt kraftfull i att dra till sig pengar, så om man placerar den på sitt kontor eller i en kassaapparat kan den dra till sig pengar. Den inte bara lockar till sig rikedom, utan den hjälper även till att behålla den. 

Chakra: Solar plexus
Månad: November

Regnbågsfluorit

FLUORIT
Fluoriten finns i många olika färger. Den balanserar känslor och behandlar oroligheter. Den är en bra meditationssten och den hjälper till att stärka andra stenars effekt. Under 1700-talet malde man fluorit i vatten för att lindra njurproblem. Den lila fluoriten kan även hjälpa dig att få kontakt med ärkeänglarna och du kan även använda den om dina barn eller husdjur inte tycker om besökare eller främlingar. Den hjälper dig att inte få panik, och den är beskyddande.

Chakra: Hjärta, hals

Onyx

ONYX
Onyxen har en svart, häftig färg. Den ger oss beskydd och stabiliserar. Den får oss att uppskatta oss själva och ger oss balans. 

Chakra: Bas

Rosenkvarts

ROSENKVARTS
Rosenkvartsen är lätt att känna igen med sin rosa färg. Den är väldigt kärleksfull och lugn. Den ger kontakt med vårt inre barn och den stödjer tillit. En rosenkvarts i form av ett hjärta är en extra stark symbol av kärlek, och om man vill ha tur i kärlek kan man sova med rosenkvarts under kudden. Den sägs ha beskyddande egenskaper under graviditet och den sägs även vara effektiv vid viktminskning. Den läker besvikelser och sorg. Det är en väldigt fridfull och kärleksfull sten.

Chakra: Hjärta

Annons:
Mysan_
2015-12-30 21:03
#1

Hoppas det var okej att jag berättade lite fakta om några stenar 🙂

fridelfina
2015-12-30 21:14
#2

Jag tycker det var helt ok! Undrar bara om du använt några källor, nån bok, hemsida eller så när du skrivit? Ange i såfall dem i ditt inlägg. Kan lägga till om citrin, rena inte den i saltvatten! Detta då saltet etsar sig fast och gör stenen skrovlig. Det hände mig iallafall :)

 
 

Mysan_
2015-12-30 21:16
#3

#2 Det står under bergskristall att man kan rengöra dom i saltvatten, ingen annan sten har jag skrivit det under. Jag har skrivit allt själv, men jag har ju lärt mig från vissa sidor också. Kommer inte ihåg vad alla heter, men om det skulle behövas får admin plocka bort tråden.

fridelfina
2015-12-30 21:19
#4

Jag såg det, det var en tilläggsinformation bara till citrinen! Ingen kritik! :-) Vill inte att nån annan ska behöva göra samma misstag som jag!

 
 

fridelfina
2015-12-30 21:21
#5

Tror ingen tar bort den, det var en bra artikel / inlägg. Informativ

 
 

Mysan_
2015-12-30 21:21
#6

#4 Jo jag förstod det, det är bra att du varnar 🙂

Annons:
Mysan_
2015-12-30 21:22
#7

#5 Tack så mycket 🙂

_Fisken
2016-02-16 23:05
#8

Jag har en fasttejpad bergskristall ovanpå sänggaveln, ovanför mitt huvud i sängen. Den är för att driva bort andar och oro när jag går o lägger mig och när jag sover.
I förra huset spökade det ganska mycket. Då slog jag i stora spikar på var sida om dörren in till sovrummet och tejpade fast stenarna runt spikarna. Spetsarna riktade utåt mot hallen.  Jag ville att vi skulle ha det lugnt på nätterna iaf.

Jag har gärna både bälte o livrem.  :-)  Jag sover då lugnt.

Upp till toppen
Annons: