Annons:
Etikettmin-samling
Läst 1526 ggr
Derrtag
2017-12-17 14:47

Min samling+hjälp med namn!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här har jag min lilla samling av Stenar som jag ska definitivt utöka eftersom jag är helt förtjust i alla sorters Stenar, mineraler och kristaller:) jag kan namnet på alla mineraler/kristaller som är längst bak, men har ingen aning om stenarna på de 2 första raden. Är det någon som kan hjälpa mig med namnen?

Annons:
Loris M
2017-12-19 09:29
#1

Den första stenen i båda rader är rosenkvarts, den översta rå och den nedersta trumlad. Den andra och tredje i översta redan är en röd jaspis tror jag. De två sista i båda rader ser ut att vara bergkristall. De andra är jag osäker på för jag är inte speciellt duktig på namn.

Loris M
2017-12-19 09:30
#2

Du kanske kan ta hjälp av dessa bilder och själv identifiera dina Stenar?

https://www.amuletten.net/sv/108-trumlade-stenar

jollycox
2017-12-20 17:26
#3

Första raden: femte stenen är tigeröga, sjätte kanske rå pyrit.
I andra raden: andra stenen ser ut att vara en turkos, tredje kanske malakit.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Carmarino
2017-12-20 18:16
#4

Första raden: näst sista är ett litet bergkristallkluster och den sista i raden, samt de två sista i andra raden är troligen bergkristall med pyrit.

Andra raden: den fjärde är väl agatgeoden du visade tidigare?

Tredje raden: den första kan vara trumlad bergkristall, nummer två ser ut att vara cyanit/kyanit, nummer tre skulle kunna vara månsten, men jag är väldigt osäker på det, nummer fyra är troligen rå aventurin och den andra från slutet är nog trumlad aventurin. Om den pyttelilla, orange stenen i mitten är mjuk kan det vara bärnsten, annars kan det vara röd/orange agat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Derrtag
2017-12-20 18:49
#5

Hej och tack för alla svar! Nu har jag listat ut de två första raden, det är ametist, röd jaspis, en liten meteorit, tigeröga, pyrit och bergkristaller. Andra raden är rosenkvarts, turkos, malakit, agatgeod och flera bergkristaller. I den tredje raden finns det bland annat aventurin ( båda mörkgröna) och någon sorts agat (den tandformade) och sodalit (mörkblå), de andra vet jag inte namnet på än. Tror att Carmarino har rätt, jag ska kolla upp det! Stort tack för hjälpen allihopa:)

Upp till toppen
Annons: