Annons:
Etikettallmänt
Läst 2992 ggr
Patrikperssonoslo
2018-03-02 20:04

Värdefulla stenar

Hej

Jag tycker att det är kul med ädelstenar.

Själv har jag en Rubin från Thailand och hade en rubin från Afrika.

Rubin Afrika

Vad har ni för ädelstenar?

Rubin Thailand

Annons:
Carmarino
2018-03-03 13:03
#1

Fina rubiner Patrik. Ungefär hur stora är de?

Har själv en hel del Stenar och kristaller, men vet inte riktigt hur många av dem som räknas som ädelstenar. Någon dag, när jag känner mig inspirerad, så ska jag ta fram allihop och fotografera dem. Vet bara inte riktigt var jag ska få plats med dem, så jag får nog fotografera dem i omgångar. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

micki78
2018-03-03 18:03
#2

Jag har också en hel del ädelstenar hemma, både halvädelstenar i fin kvalitet och äkta. Behöver också fota dom. Jag älskar ädelstenar och lite av en samlare. Jag gör smycken med många av dom.

Patrikperssonoslo
2018-03-03 18:21
#3

Hej

Så kul att ni är här  🙂

Min rubin från Thailand är 85 carat och min rubin som jag hade från Afrika var 3.08 carat.

Rubinen från Thailand var den finaste och med den gjorde jag en rubinring av i rödguld.

Visa gärna era Stenar. Jag har tänkt att samla på ädelstenar.

Min rubinring

micki78
2018-03-04 10:37
#4

#3 så du tillverkar också smycken? Fin ring! Gillar Rubiner, safirer är också en favorit jag har, fast jag har många favoriter:)

Patrikperssonoslo
2018-03-04 12:04
#5

Hej

Jag designade smycket men tillverkningen gjorde en guldsmed  🙂

Vad har du för Stenar micki78?

micki78
2018-03-04 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag kan lägga upp vid något tillfälle men jag har:

Safirer, granater, labradoriter, turkoser, ametister, alexandriter, kunziter, citriner, Kvarts kristaller, topas, apatiter i gult och blått, emeralder, kalcedoner, agater,  onyxer, månstenar, opaler, bergskristall, peridot, råa också. och Rosenkvarts. Det var väl det ungefär:=) Jag gillar ju när stenarna har en hög kvalitet. Annars är det inge kul tycker jag.  Vad har du för Stenar?

Annons:
Carmarino
2018-03-04 14:44
#7

Jättefina Stenar micki78. Vilka sorter är det på bilden?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

micki78
2018-03-04 14:44
#8

Kan du gissa vad det här är för sten?

micki78
2018-03-04 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

#7 Tack! det är safir. Jag har samlat på mig Stenar under åren och nu har man ju en liten samling, så det är jätte kul. Men det är ju ännu roligare när man gör ett finns smycke av stenarna man har. 

Hittade några bilder på lite råa ädelstenar också.

Carmarino
2018-03-04 14:53
#10

Är det samma sort allihop? I så fall gissar jag på antingen ametist eller fluorit, men det var jättelänge sedan jag höll på med kristaller, så jag har glömt namnen på de flesta. ☺️


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-03-04 14:55
#11

#9 Aha. Safirer har jag inte kommit i kontakt med så mycket, och nästan inga slipade Stenar. De flesta jag har är råa eller trumlade.

Känner så väl igen stenarna på bilderna, men kan inte komma på namnen. De gröna, är det peridot?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

micki78
2018-03-04 14:57
#12

Ja gröna är peridot, röda är granater och gula är apatit.

micki78
2018-03-04 15:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

Vad gissar ni på att det här är för typ av Stenar?

Annons:
Carmarino
2018-03-04 15:20
#14

#12 Kände så väl igen apatiten, men kunde inte komma på namnet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-03-04 15:21
#15

#13 De lila ser ut som ametist, de gula som citrin och de blå som topas.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

micki78
2018-03-04 19:14
#16

Lila är ametist, dom gula är citrin och dom blå är också apatit.  Det är ganska svårt att se att det är apatit, kunde lika väl vara topas:)

Carmarino
2018-03-04 19:16
#17

Har alltid haft svårt att skilja mellan apatit och topas. Nu hade jag dessutom glömt att det fanns något som heter apatit också, så det var bara topas som dök upp i huvudet. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

micki78
2018-03-04 19:19
#18

Ja det finns verkligen många olika Stenar så det är inte så lätt, många liknar varandra. Vad har du för Stenar hemma?

Carmarino
2018-03-04 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#19

Alldeles för många för att jag ska kunna räkna upp dem. Kommer dessutom inte ihåg alla, och är inte helt säker på att jag minns vad de heter om jag ser dem. 🙂

Min favorit är herkimerdiamanten, så det har jag några stycken av. Bilden med regnbågen i stenen visar samma sten som i gruppen av tre på nästa bild. Halsbandet innehåller en luftficka, som innerhåller vatten (tror jag åtminstone; någon vätska är det), där det flyter omkring något svart som jag inte vet vad det är.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

micki78
2018-03-05 13:28
#20

Snygga! älskar råa kristaller, speciellt herkimer diamant. Har precis köpt några men dom är bara 6mm så det får bli ett par örhängen utav dom. Kristallen med regnbåge i är det någon sort aura kristall? eller var det herkimer?

Annons:
Carmarino
2018-03-05 17:01
#21

Alla stenarna är herkimer.

De tre stenarna i gruppen är ganska stora. Den främsta (med regnbågen) är "halv", och saknar undersida. Den är ungefär lika stor som min handflata.

Den bakre, till vänster, är ett kluster bestående av tre Stenar och den bakre, till höger, är delad i två delar, så jag tror det också är ett kluster.

Stenen i halsbandet är 2-3 cm långt mellan spetsarna.

Har även ett sådant här halsband, men det har jag inget eget foto på. Sedan har jag lite örhängen också, som jag inte heller har foton på.

Vet att jag har en herkimerdiamat, som är ungefär lika stor som den i halsbandet, men det är möjligt att jag har ytterligare några undanstoppade någonstans. Det finns kristaller lite överallt i hyllorna här hemma, plus att jag har en stor låda med en massa olika Stenar i. Har också rätt många halsband, och en del armband, med chipsstenar (liknande dessa).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-03-23 19:12
#22

Hej igen 🙂

Det dröjde eftersom ni hade så många Stenar och jag bara hade en rubin så jag ville köpa en sten till innan jag skrev något.

Jag har en juvelerare som säljer Stenar men han litar jag inte på.

Han säljer Stenar för 21000 kr och om man försöker att sälja en sten till honom så värderar han samma sten till 100 kr.

Så jag valde en obearbetad sten!

Jag valde den eftersom den  har ett ursprung från ett meteoritnedslag.

Den heter 

Libyan Gold Tektite

Jag tänkte att jag kanske skulle slipa den.

Jag blev lite besviken när jag läste en massa healing om stenen men jag köpte den eftersom dess ursprung är ovanligt.

Libyan Gold

Tektite

Carmarino
2018-03-23 19:24
#23

Intressant. Tektiter har, liksom moldaviter, uppstått genom meteoritnedslag för miljontals år sedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Patrikperssonoslo
2018-03-23 21:13
#24

Jo, det är intressant 🙂

Moldaviten såg vacker ut! 

Men jag ska försöka hitta en annan juvelerare som säljer Stenar. För dessa två arbetar i grupp. Den ena av dem har gjort ett bra arbete med min guldring och är smed men den andre är lurig. Dem är hovjuvelerare i Oslo men vad det gäller Stenar så litar jag inte på dem.

Exakt samma Stenar köpes för 100 kr och säljs för 2100 kr. 

Stenar är svåra att bedömma.

Upp till toppen
Annons: