Annons:
Etikettidentifikation-stenar
Läst 959 ggr
MiniGordini
2019-11-13 11:50

Är det en "sten" eller något annat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ärvde en stora "boll", grön till färgen och gissar att den väger omkring 20 kilo. Fick precis hem den från New York. Han som jag ärvt den av hade en stor stensamling. Kanske bara är glas eller nåt helt annat. Tycker den är väldigt fin i alla fall.

Annons:
Carmarino
2019-11-13 14:19
#1

Fin är den, men jag tror inte det är en sten. Fast det är svårt att avgöra utan att se den i verkligheten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MiniGordini
2019-11-14 11:03
#2

Finns det någon i Stockholmsområdet som hade kunnat ta en titt på den? Vore intressant att veta. Tror mest på en stor glasboll, men ändå intressant.

Carmarino
2019-11-14 14:25
#3

Lite sent, men om du hinner ta dig till Naturhistoriska riksmuseet innan kl. 16.00 idag så kan du fråga Stockholms Amatörgeologiska sällskap. Annars kan du säkert kontakta dem senare och fråga.

https://geologinsdag.nu/arrangemang/mot-stockholms-amatorgeologiska-sallskap-pa-naturhistoriska-riksmuseet/

http://wp.sags.nu/

https://sv-se.facebook.com/sags2015/

(Såg nu att på söndag den 17 november håller Stockholms Amatörgeologiska sällskap en smyckestens- och mineralmässa i Geovetarhuset, Stockholms universitet.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Saganesha]
2020-03-28 13:30
#4

Har du fått ngt svar om den? Mvh nyfiken

MiniGordini
2020-06-05 22:56
#5

Jag har inte tagit itu med kollen ännu på min "glasboll". Vore roligt om någon kunnig ville ta en titt på den :)

Magi-cat
2020-06-06 08:06
#6

Otroligt vacker! 😍 Så roligt att ha en sådan "boll"! Vad det nu är …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Carmarino
2020-06-06 09:48
#7

Som sagt, kontakta Stockholms Amatörgeologiska sällskap (#3) och fråga om de kan ta en titt på den. Tror det är svårt att avgöra bara genom att se den på bild.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MiniGordini
2020-06-07 21:00
#8

Skrev till dem på Facebook nu. De fick se bild liknade den ovan och svarade att det var glas. Då stämmer inte det jag fick berättat för mig av han jag ärvde den av. Han påstod att det var väldigt ovanligt att de var så stora och att den är så "clear". Tror han menade att den är väldigt genomskinlig :) Jag borde ha lyssnat bättre, men det är samtidigt så många år sedan jag fick det berättat för mig.

Carmarino
2020-06-08 06:36
#9

Tråkigt att det inte stämde det du fått veta. Han du ärvde den av hade kanske också fått fel information när han köpte den? Även om den inte är så ovanlig som du trodde så är den ju väldigt vacker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MiniGordini
2020-07-01 06:26
#10

Det är ju ingen som tittat på den ännu "på riktigt", bara sett fotot (se ovan). Jag vet inte ens vem som svarade mig på Facebook gällande bilden, hen skrev inget namn. Eftersom den blir kvar i min ägo livet ut så ramlar det säkert förbi någon kunnig person längre fram i tiden. Så vad någon tror efter att ha tittat på bilden ovan värderar jag med en axelryckning.

Upp till toppen
Annons: