Stenar iFokus

Stenar

Etiketteridentifikation-stenarfrågor
Läst 148 ggr
Idakarrlsson
2

Identifikation av stenar (?)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hej. Köpt ett torp som vi håller på att göra iordning. Röja, gräva och fixa. Och så kom vi över dessa. Är vissa ens Stenar eller bara bös som legat i jorden i 100 år? Aldrig sett något liknande. Är verkligen inte insatt i denna värld men så hittade jag den här grupp. Helt perfekt! Jag lägger upp bilder så får ni säga vad ni tycker och tänker!

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Carmarino
2

Det är väldigt svårt att säga, men vissa av dem ser ut att vara glas och andra ser ut att vara någon form av Kvarts. Övriga har jag ingen aning om vad det kan vara. Har du möjlighet att skölja av dem jorden och fotografera dem igen?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
3

Fina Stenar! De där turkosa ser nästan ut som turkoser, men det är det nog inte. :-)

Kvarts eller glas, som Carmarino säger.

Du kanske hittar fler spännande exemplar?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Idakarrlsson
1

#1: Hej! Tack för ditt svar. Jag ska försöka få fram bättre bilder! :)

Idakarrlsson
1

#2: Hej! Tack för ditt svar! Ja det är jättespännande. Blev väldigt förvånad när sambon skickade bilderna. Glas, Kvarts eller vad det kan vara så är de väldigt fina och spännande. Spännande vad de har för historia med tanke på att tomten har varit bebodd sedan 1800-tal. Många frågor haha! Ska leta mer och se vad man kan hitta😍

Magi-cat
1

#4 Jätteintressant med denna historia! Ordna en liten utställning med alla fynd från gården. 🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen