Stenar iFokus

Stenar

Etikettfrågor
Läst 56 ggr
BlondaSöta
2025-01-18 16:23
1

Polera, trumla, slipa

Polera egna Stenar?

Måste man trumla stenarna eller kan man själv ” slipa och polera ner dom?

Hur går jag tillväga?

Haft mitt Sten intresse sedan barn men endast samlat!

Nu i äldre ålder varit inriktad på deras betydelse mm….

Nu vill jag utveckla och tänker att polera och slipa kan ge mig ytterligare sinnesro men väldigt knapert ekonomiskt och litet boende 🙈

Känner mig lite korkad i att jag inte får ihop vad jag behöver och hur jag gör det…..

/ T

• Redigerat 2025-01-18 16:36 av Carmarino
Carmarino
2025-01-18 16:36
1

#0: Det går nog, men tar otroligt lång tid och är väldigt jobbigt. Med tanke på att maskintrumlade Stenar kräver flera dagar och olika grovlek på slipmedlet så skulle jag nog säga att det är väldigt svårt att slipa och polera stenarna själv.

Vet inte själv hur man gör, men man lär ju behöva någon form av slipmedel, vilket behöver vara rätt slitstarkt. Tror inte det fungerar med sandpapper eller liknande.
Här är några alternativ, men de är inte särskilt billiga de heller.
https://www.carls.nu/se/sandpapper-for-sten-och-betong

Du behöver inte känna dig korkad. Det är inte lätt att veta hur man ska göra när man aldrig sysslat med det tidigare.

Vi får hoppas på att det finns någon som vet mer, och kan berätta hur man gör.

P.S. Ändrade lite i rubriken.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sandpapper för slipning av sten och betong | På Carls.nu har vi alla typer av sandpapper för sten och betong med kiselkorn | ✔ Blixtsnabb leverans ✔
BlondaSöta
2025-01-18 16:41
1

#1: Ja då får jag nog skaffa mej en trumlare då låter det som 🤭 tack för ditt svar 😍

Carmarino
2025-01-18 16:47
0

#2: Det är nog det enklaste. En trumlare låter rätt mycket, så om du har en garderob eller annat så kan du ställa den där. Lägg gärna skumgummi runt den, för den vibrerar ganska mycket, vilket i värsta fall hörs i både din och dina grannars lägenheter. Min mor hade sin på gästtoaletten och den var "vadderad" med någon sorts isolering vill jag minnas.

Berätta gärna hur det går, när du har kommit igång med trumlingen. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2025-01-18 16:57
2

Min man gjorde en tjock gummimatta till min trumlare. Jag körde veckor med tre olika slipmedel.

/Maria

Carmarino
2025-01-18 16:59
1

#4: Ja, en tjock gummimatta är nog en bra metod för att dels dämpa vibrationerna och dels dämpa ljudet.

BlondaSöta
2025-02-01 05:30
1

#3: Jag letar efter bästa nybörjar tumlaren till ett ok pris, är sjukskriven sedan längre tid och ekonomin har inte allt för mycket utrymme 🙈

Men lovar höra av mig 😊

BlondaSöta
2025-02-01 05:30
1

#4: Tack för tipset 😊

Carmarino
2025-02-01 06:24
0

#6: Lycka till. 😊