Zefirkas Samling
#0: Nejdå, det är inget problem att du inte har så många. Det är roligt att se de du har, och förhoppningsvis fylls det på med fler efterhand. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1: Har aldrig sett något sådant tidigare. Vackert.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Jättefin.
#4: alltid kul att veta nåt nytt. 🙂
Du har många fina kristaller. 😊
#11: näää, du har fler 😉
#12: Ja, men började ju samla långt innan du ens var född. 😁
#13: sant 😅
#15: Ja, det ser ut som röd jaspis.
#16: Såvitt jag kan se är det en karneol.
#17: Väldigt dekorativt. 👍
#18: just det, jag visste ju att det var en karneol men glömde det 😅
#19: Inte lätt att komma ihåg alla olika sorter. Jag har glömt jättemycket sedan jag höll på med kristaller som mest. Kommer bara ihåg de vanligaste. 😖
#20: haha, jag har noll kristall-koll! 😂
Supermåne inatt, här i alla fall. Kan man ladda kristallerna med sådant ljus? Menar det kanske är något speciellt då det inte är en "vanlig" måne
(Skulle precis ta ett foto på den, men den har försvunnit. Kanske bakom ett moln? 😂)
- Redigerat 2023-09-28 20:25 av [Zefirka]
#21: Jag sålde kristaller en gång i tiden, så jag var tvungen att ha koll på vad det var för sorter jag sålde. 😁
#22: Vet inte om det är någon skillnad på supermåne och vanlig måne när det gäller att ladda kristaller, men det kan ju knappast skada åtminstone.
Fotograferade månen för någon timme sedan, men det var en del slöjmoln framför så bilden blev inte så skarp.
#25: En aventurin.
#26: tack
#18:
Jag tycker att stenen i inlägg 16 är för ljus för att vara en karneol. jag skulle snarare säga att det är en aprikosagat.
#28: Jag har karneoler som ser ut exakt så som den i #16. När jag köpte den så fanns det inga aprikosagater. Åtminstone hörde jag aldrig talas om dem då. Alla kallades karneoler på den tiden, även om de var lite ljusare eller mörkare.
#29:
Det är ingen stor skillnad mellan dessa Stenar. När jag frågade chat GPT fick jag det här svaret:
Aprikosagat och karneol är båda former av chalcedon, en variant av kiseloxid. De har liknande fysiska egenskaper och är ofta förväxlade, men det finns några skillnader mellan dem:
Färg: Aprikosagat har en ljust aprikosfärgad eller rosa färg, medan karneol har en rödaktig eller brunaktig färg. Karneol kan också vara mer intensivt färgad än aprikosagat.
Translucens: Aprikosagat är vanligtvis mer genomskinlig än karneol, vilket innebär att ljus kan passera igenom stenen lättare. Karneol kan vara mer opak eller har en lätt mjölkaktig kvalitet.
Mönster: Aprikosagat kan ha band eller virvlar av olika färger, inklusive ljusa och mörka nyanser av aprikos eller rosa. Karneol har vanligtvis en enhetlig färg utan tydliga mönster.
Ursprung: Aprikosagat hittas främst i Botswana och Namibia, medan karneol finns i olika delar av världen, inklusive Brasilien, Indien och Australien.
Båda stenarna har gemensamma egenskaper som tros främja kreativitet, självförtroende och energi. Valet mellan aprikosagat och karneol beror främst på personlig smak och önskade färgnyanser."
Sen kan du ju kolla var dina Stenar bäst passar in. Färgen på stenen i inlägg 16 har ingen enhetlig färg, så det måste vara en aprikosagat.
#31:
Ja, den till höger är utan tvivel en karneol. Den andra har ingen enhetlig färg och är därför en agat och i den färgen kallas för aprikosagat.
Det finnns fler exempel för detta. En blå kalcedon är bara en äkta kalcedon om den är enhetlig blå. Annars är det en blå bandagat, fast dessa säljs oftast också som blå kalcedon.
#32: ok 🙂
Hej, såg idag att det finns karneoler i samma färg som den, alltså kan det lika gärna vara en karneol 😄
#34:
Den enklaste vägen att se om det är en karneol är att kolla om den är enfärgad eller om det finns ljusare och mörkare områden. Är den inte enfärgad är det ingen karneol, vad de än säger i affären att den är. 😊
#36: den har ett mörkare streck.
#37:
I så fall är det en agat. Jag vill dock påpeka att blåa bandagater får säljas som blå kalcedon inom handeln, fast det gemmologiskt är en bandagat. Men jag vet inte om det även gäller för oranga elller bruna bandagater, att de får säljas som karneoler.
Agat är mineralogiskt precis samma sten som karneol och kalcedon. Det är bara färgen som är avgörande för beteckningen. Har den band, är det en bandagat.
#42: du har rätt 🙂
#46: Labradorit och spektrolit är väldigt speciella Stenar. De kan se totalt intetsägande ut, men så vänder man på dem lite och de skimrar i en massa olika färger. 😊
#47: de är så vackra, precis som alla andra stenar
#48: Ja verkligen. Har sett ett helt bord i labradorit (eller om det var spectrolit, minns inte säkert). Det var häftigt.
#49: förstår det.
#51: Härlig färg. 😍
#52: tack!
#54: Ja, det kan det nog vara.
#55: Vacker.
#56: Tycker inte heller att det ser ut som månsten, men kan ha fel.
#57: Så fina.
#58: Synd att det var på den finaste sidan, men vacker ändå.
#59: Äkta citriner är inte så gula, men denna är kanske i ljusaste laget. 😊
#65: är det därför att det brukar stå att de gula är bränd ametist? 😮
Synd, tycker de gula är så fina 😍
#66: Ja, det har jag för mig att det är. Fast det finns äkta gula citriner. De är bara inte så mörkt gula och inte så jämnt färgade.
#67: om jag tänker efter har jag aldrig sett äkta citriner. Det står alltid att det är igentligen bränd ametist men som har samma egenskaper som en riktig citrin.
#68: Här finns lite information om citrin:
#69: tack! Så då är den ändå en citrin? Fast "falsk" 😉
#70: När den är så ljus som din så tror jag inte den är falsk.
Det är ett säkert tecken att mörka citriner är brända ametister, men det betyder inte att alla ljusa är äkta.
Citrinen i inlägg 59 är en bränd ametist. Det ser man för att färgen inte är jämn. Ametister har ofta ställen som är mer lila än andra ställen och kan ha ställen som är nästan helt färglösa blandat med lila ställen. När man bränner dessa har man samma effekt, fast i gult. Citrinen i inlägg 59 har den effekten.
#72: ok, tack!
#77:
Den där mörkblåa stenen med vita ställen som du har gjort 2 frågetecken på ser ut att vara en sodalit. Dom andra verkar enligt mig att vara dom som du skrev.
#78: okej!
#74: Fin. Tror jag har en liknande nerpackad någonstans, men min är för värmeljus. Använder den inte längre, för den blev så sotig inuti och det var svårt att få den ren eftersom den inte tål vatten så bra.
#78: Håller med Condor om att det ser ut att vara sodalit.
#75: Många fina pärlor där. Ska du göra något av dem?
#77: Så vackert.
#84: Så fint. De passar väldigt bra ihop. 👍
Köpte två stenar: rå rosenkvarts och klotformad tigeröga.

- Redigerat 2024-10-09 18:42 av [Zefirka]
#86: Så vackra. 😍
#86 Vackert! 😍
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen