Stenar iFokus

Stenar

Etikettidentifikation-stenar
Läst 291 ggr
Sabah
2021-01-26 10:31
0

Identifering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den rosa stenen är en rosenkvarts men är det någon som vet vad de andra två är?

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
2021-01-26 10:42
1

Den högra tycker jag ser ut som en blå bandagat.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2021-01-26 14:02
1

Den rosa är förmodligen rosenkvarts. Den blå till vänster är lite svår att bedöma. Kan du ta en bild på enbart den, så att den syns lite tydligare? När det gäller den högra håller jag med Magi-cat om att det är en blå bandagat, även om den är lite grå i färgen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
2021-01-26 14:35
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Magi-cat och Carmarino Tack för hjälpen med den blå bandagaten, det var det jag funderade på om det var! 🙂

Den andra blå stenen var svår att fota, fick ta många bilder innan jag fick någon som var någorlunda skärpa på men det beror på om det räcker..
Har fotat fram-och baksida.

När jag googlade på blå bandagat såg de flesta bilderna ut ungefär som den randiga till höger i första inlägget. Men fick också upp några bilder som påminde om stenen i det här inlägget, mörkare och med guldbruna inslag. Jag blev då lite förvirrad! Det kanske finns olika varianter, de kanske kan se ut på olika sätt? Eller är det en helt annan sten? Jag kan ingenting om Stenar och det var länge sedan de införskaffades! Hoppas du/ni kan hjälpa mig! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-01-26 14:43 av Sabah
Sabah
2021-01-26 15:06
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Tog några fler bilder!

💖🧡💛💚💙💜

mostermimma
2021-01-26 15:40
0

#4 jag tycker det är väldigt svårt att se färgen på bilden, men om första bilden stämmer bäst skulle det kunna vara en ametrin.

Carmarino
2021-01-26 15:51
0

Tror inte det är en ametrin. De brukar vara väldigt violetta eftersom det är en kombination av ametist och citrin. Fast visst kan ametister ibland gå åt det blå hållet, men jag kan inte minnas att jag sett någon som är så ljust blå.

Bandagat kan ju se ut på många olika sätt, så det är inte helt omöjligt att den också är en sådan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
2021-01-27 10:25
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Tog några fler bilder där färgen förhoppningsvis syns bättre, igår ville kameran inte ta skärpa på stenen, den tog hellre skärpa på bakgrunden. Idag gick det bättre, annat ljus och jag har lagt stenarna i mobilfodralet, då blev det bättre bilder med skärpa!

Har lagt den odentifierade stenen med ametist och citrin, som jämförelse.

När du, Carmarino, skriver att ametrin är en blandning av ametist och citrin var det som att det plingade till, att jag kanske hade köpt en sådan någon gång men när jag googlar så håller jag med dig att färgen inte stämmer, de verkar vara mer violetta, den här går mer åt blått. Men det guldiga ser ut att kunna vara från citrin.
Jag kan ju också minnas fel, det kan ju vara så att jag stått och tittat på ametrin och funderat på att köpa men inte gjorde det!

Jag hittade ju också någon bild igår på blå bandagat som såg ut lite som min.. Nej, detta var inte lätt! 🤷‍♀️

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
2021-01-27 10:34
1

Ametrin tror jag inte, den skimrar mer i lila och guld, mer genomskinlig.

Har kollat runt lite på blå Stenar och inte hittat riktigt säkert vad det kan vara …Men det kanske kommer fram!

Den förra är nog ganska säkert blå bandagat.

Carmarino
2021-01-27 12:37
1

Det knepiga är att jag tycker jag känner igen den blå stenen, men kan inte komma på något namn som låter bekant. Fast från vissa vinklar ser den ju ut som en bandagat. Får väl snart ta fram min "jättelåda" med kristaller och se om jag hittar någon som liknar den. 😊

Magi-cat
2021-01-27 12:48
1

#9 Någon sorts agat är nog en "riskfri" gissning. 🙂
Jag ska också ta fram min lådda.

Carmarino
2021-01-27 12:49
1

#10: Ja, det ser mer ut som agat än Kvarts tycker jag.

mostermimma
2021-01-27 14:12
1

#7 Det är nog min skärm som lurar mig med färgerna, då första bilden i inlägg fyra såg ut att vara lila för mig. Men jag ser ju nu i de nyare bilderna med jämförelsestenarna att den varken är lila eller genomskinlig. Så jag får ta tillbaka min gissning då 😅

Carmarino
2021-01-27 14:29
1

#12: Det är lurigt när skärmarna visar konstiga färger. 😊
(Fast lite genomskinlig är den faktiskt, dock inte som en kvartskristall.)

Sabah
2021-01-27 17:50
1

#12: Japp, det är ångervecka på gissningar! Det är inte lätt med färger! Det kan bli lite missvisande ibland och bilderna var ju inte så bra heller! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
2021-01-27 17:53
0

Vi ringar sakta in den! Till slut kanske namnet hoppar fram 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
2021-03-17 12:50
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Kan detta vara kalcit?

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2021-03-17 13:32
0

Det kan det mycket väl vara. Har svårt att se skillnad på bergkristall och kalcit.

Sabah
2021-03-17 14:35
0

Den har en svag gul ton, har lagt den mellan två bergkristaller på bilden.

Har googlat lite och ofta ser den vita kalciten ut som bergkristall men jag hittade några bilder där de såg ut mer som den här, med en gulaktig ton. Jag har nu bestämt mig för att det är en kalcit🙂

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2021-03-17 17:24
0

#18: Ja, då är det nog gul kalcit. 😊

Sabah
2021-03-17 18:19
0

Jag hittade en bild på vit kalcit som såg lite mer ut som min men det kan vara ljuset som bedrar.

https://www.tarothuset.com/vit-kalcit-white-calcite

Gul kalcit tycker jag ser väldigt gul ut även om de kan variera i färgnyans så den tyckte jag inte kändes rätt.. Men jag kom ihåg att jag sparat lapparna där det står vad det är för sten och lite vad den är bra för, de skickade med sådana lappar från affären. Det står bara "Kalcit" men beskrivningen stämmer på Gul kalcit. Om det inte är felsorterat i affären så har jag svaret där! 🙂

Nu när jag kollade runt bland Stenar hittade jag en bild på Blå bandagat som inte visar en randig sten, den ser lite mer ut som den blå högre upp i tråden, fast min är lite mörkare blå tror jag.. Men jag kanske är ute och cyklar igen! 😅
https://www.sunangelcreations.se/trumlade-stenar/bla-bandagat.html

💖🧡💛💚💙💜

Köp Vit Kalcit - White Calcite till bra pris hos TarotHuset. ✓ Snabb leverans ✓ Stort urval. Handla enkelt på Tarothuset.com
  • Redigerat 2021-03-17 18:34 av Sabah
Carmarino
2021-03-18 02:21
1

#20: De i affären kanske inte heller visste om det var en vit eller gul kalcit. 😊

Tycker att vi bestämmer att det är en blå bandagat utan ränder. 😄

Condor
2021-03-29 16:56
1

Skillnaden mellan agat och kalcedon är att en äkta kalcedon inte har band. Den blåa stenen utan band skulle kunna vara en blå kalcedon.

I vanliga fall är färgen ljusare, men det finns även mörkare t.ex. från Namibia.

Condor
2021-03-29 17:17
1

Ett exempel på 2 olika kalcedonvarianter. Den ljusa är den "vanliga" medan den mörka kommer från Namibia. Det syns inte så bra på bilden, men den mörka är mer transparent.

Sabah
2021-03-29 18:08
0

Kalcedon kan det vara! Tack för tipset! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
2021-06-03 09:25
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Den här stenen är väldigt platt, lite skimrande. Någon som vet vad det kan vara?

💖🧡💛💚💙💜

Condor
2021-06-03 11:49
0

#25:

Jag är inte säker, men det skulle kunna vara en aventurin-fältspat (solstein) eller den rödbruna varianten av aventurin.

Carmarino
2021-06-03 12:33
0

#25: Kan inte minnas att jag sett någon sådan förut, så jag vet inte vad det kan vara. 🤔

Sabah
2021-06-03 12:57
0

Jag bildgooglade, jag tycker den ser ut som en Bronsit (Bronzit), kan det stämma?
Min bild var lite mörk, jag har förbättrat den!

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2021-06-03 13:09
1

#28: Det finns ju onekligen en hel del likheter med Bronzit, så det är mycket möjligt att det är en sådan. 👍

Condor
2021-06-03 13:12
1

Jo, bronzit skulle kunna komma i fråga.

Sabah
2021-06-03 13:14
1

Då bestämmer vi att det är en Bronsit! 👍🏻🙂

💖🧡💛💚💙💜