Identifering
Är inte särskilt bra på "inhemska" Stenar, men kristallen i #0 är förmodligen Kvarts. När det gäller de två andra så har jag ingen aning. Känner inte till så många fler arter än granit, och den kan ju se ut lite hur som helst verkar det som. 😄
Hittade den här broschyren som kanske kan vara till hjälp:
https://www.nrm.se/download/18.3536e06e14f3b657a68c6210/1445522220997/Bergartsbroschyr.pdf
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5: Det känns inte så viktigt att jag forskar vidare, det var bara kul att höra mig för lite. Men tack ändå! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#6: Har själv en del liknande Stenar liggande, men vet inte vad de heter. Brukade ofta ta med mig Stenar som jag hittade på stranden, men numera blir det inte så ofta. Det finns ju gränser för hur många Stenar man har plats med. 😄
Här är några av dem:
https://stenar.ifokus.se/discussion/1411080/carmarinos-samling#81
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2021-03-01 15:27 av Carmarino
#8: Ja, särskilt om de inte är för stora. 😊
Vet inte alls vart jag hittat den men det verkar troligt att den legat vid vatten då den blivit så len! 🙂
Det kanske är en rökkvarts, ser inget lila eller rosa i den, jag googlade och vad jag förstår så är det de varianterna som finns förutom bergskristall och det tror inte jag heller att det är. Rökkvartsen verkar ju också kunna vara i alla möjliga nyanser! Tack för hjälpen på vägen! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Efter lite googlande håller jag på rökkvartsen ändå, den andra ser alldeles för vit ut. Men tack ändå, alla tips är bra! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
finns dock nånstans ett Lexikon ute på nån svensk sida nånstans om alla sveriges stenarter med bilder å allt som går att ladda ner..ska ta å forska lite i det..återkommer =)
#15: Det vore toppen! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Här har jag lagt den med några köpta Stenar, de två närmast den upphittade är rökkvarts, de två längst till höger är bergskristall. Vet inte vad jag ville säga med det här, jag fick nog bara lust att visa upp dem! 😄
Rökkvartsen var väldigt svår att fota, den blir betydligt mörkare på bild än vad jag upplever dem! Gruppbilden har jag ökat ljusinsläppet för att tona ned den mörka effekten men då blänker det i en av stenarna. Den stenen fotade jag ensam också, den bilden blev med mindre blänk men stenen ser mycket mörkare ut än vad den är!
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-03-09 15:48 av Sabah
Jättefina Sabah. Det ser nästan ut som om rökkvartsen du fotade ensam har lite rutilnålar i sig, men det är svårt att se på bilden. Möjligen är det bara färgskiftningarna som gör att det ser ut som rutilnålar.
#18: Tack! 🙂
Vet inte vad det är så det kan jag inte svara på! 😄
💖🧡💛💚💙💜
#19: Var så säker på att jag hade lagt upp bilder på åtminstone någon av mina rutilkvartsstenar, men tydligen inte. Nu har jag i alla fall lagt ut bilder på en av dem så att du ser hur det ser ut. Den är dock väldigt full av rutilnålar. Det är inte alla som har lika många.
Nu när jag har tittat på din så tror det bara är färgskiftningar som man ser på min bild.
💖🧡💛💚💙💜
Misstänkte det, men på bilden ser det nästan ut som om det finns lite rutilnålar i stenen. Fast skiftningarna i färgen kan luras.
Kan inte minnas att jag sett någon sådan sten tidigare, så den går jag bet på.
#25: Tack, ja det gör den, då är det troligen en granit! 🙂
💖🧡💛💚💙💜