Identifiering önskas
Tror aldrig jag har sett några av dem faktisk. Är också nyfiken på vad det kan vara.
Gissar att den nedersta till höger är någon form av agat, men är inte säker.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Gick lite hjälp i ett annat forum, druvagatkluster längst upp till vänster, det vita ”popcornet” är oidentifierat. Längst ned till vänster har vi en manlig moquikula och den sista ska vara en septarian.
Men den vita… hilfe!
// Marie // @kerningwitch på instagram //
De tre namnen var nya för mig. Intressant. 🙂
Har ett vagt minne av att jag sett en sådan sten som den vita en gång, men det dyker inte upp något namn tyvärr. Kanske det klarnar så småningom.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tycker vi döper den vita till popcorn-agat 😉
#4: 😄
#4: Tydligen finns det "popcornstenar". De ser dock ännu mer ut som popcorn. 😊
https://www.forskning.se/2016/11/02/popcornsten-loser-magmakamrarnas-gata/
#7: åhå! Intressant! 😄

#7: haha, men då liknar denna ett gammalt tuggummi 😉
Popcornet ser ut att vara antingen en Howlit eller Magnesit. Det kan vara svårt att skilja dem från varandra och de förväxlas ofta med varandra när de säljs. Ibland färgas de ljusblått och säljs som Turkis.
Tack! 🙏🏻