Stenar iFokus

Stenar

Etiketterallmäntfrågor
Läst 331 ggr
Sabah
2021-03-18 03:30
0

Rena/ladda

Jag har en bergkristallspets som jag har tappat känslan för, den behöver kanske både renas och laddas, lägger ut den i solen i bland men jag upplever ingen skillnad, den känns död. Den fick under lång tid ligga på salt, som jag hört skulle rena, den låg på ett fat på fönsterbrädan så den fick sol-och månljus också (men de kanske måste vara utomhus för att det ska göra någon nytta?). Den låg så i flera år då den blev mer eller mindre bortglömd. Nu när jag börjat intressera mig igen (stenintresset har gått i vågor i mitt liv) så tycker jag att det känns som något är fel med den. Läste här på sajten att salt inte var bra för alla Stenar, fysiskt så att säga men att det inte skulle påverka dem energimässigt, har dock kastat bort saltet.
Några tips?

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2021-03-18 11:12
1

Har aldrig hört talas om att man kan rena Stenar med salt faktiskt. Kanske det funkar på vissa, men det verkar ju inte så när det gäller din bergkristall åtminstone.

Hur pass effektivt månljus är vet jag inte, för det är ju sällan månen skiner särskilt mycket, så det gäller nog i så fall att passa på när det är fullmåne och klart väder.

Det vanligaste sättet att rena kristaller brukar vara sol och/eller rinnande vatten. Eftersom det inte verkar ha fungerat med laddningen på fönsterbrädan så är det möjligt att din bergkristall vill laddas utomhus. Har du möjlighet att göra det så testa. Lägg den då gärna på marken om det går. Då får den både jord-, luft- och solladdning.

Skulle man råka ha en bäck med rinnande vatten i närheten så kan man lägga stenen i den, men se till att lägga den så att stenen inte spolas bort. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
2021-03-20 07:52
0

#1: Jag har ingenstans att lägga den på marken än, för mycket snö, får prova till sommaren! Har inte något lämpligt ställe att lägga den i rinnande vatten men har även hört att man ska kunna tvätta av dem i kranvatten, om man då skulle använda tvål också? Vet inte om det stämmer?

Fullmånen har fått lysa på den också, utomhus.

Men det kan vara att det är jordningen den behöver, får som sagt prova till våren/sommaren! Tack för tipset! 🙂

Jag kom på efter att jag skrivit inlägget att jag inte provat med Reiki, så jag gjorde det. Det kan ha haft någon effekt, ska prova fler gånger.

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2021-03-20 10:05
1

#2: Tror inte du behöver använda tvål. Det finns ju inte tvål i naturen - åtminstone inte om inte människan placerat det där.

Snö är ju en form av vatten, men det kan vara vanskligt att rena kristallerna i snön. Risken är att du inte hittar dem igen. Åtminstone inte förrän det börjar töa. 😉

Har du balkong eller en veranda? I så fall kan du lägga stenarna i en kruka med jord - ovanpå jorden alltså - och ställa krukan där. Eller så kan du ställa krukan utomhus. Även om det skulle börja snöa igen så vet du förhoppningsvis var krukan står. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2021-04-04 16:39 av Carmarino
Sabah
2021-03-20 10:33
0

Där sa du nåt! 🙂 Det står en stor kruka med jord på balkongen! Den har stått där i säkert 10 år, spelar det någon roll om jorden är gammal? Det är "halvt" utomhus kan man säga, det är tak och på sidorna satt igen med plexiglas men stora rutan på gaveln mot söder har ramlat ner, så där är det helt öppet! (det ska lagas till sommaren) Jag brukar sitta där och sola och ha stenarna med mig, nu när vi har haft fint väder! Det var också där jag lade stenarna vid fullmåne 🌝

Tvål tyckte jag också lät konstigt, mest naturligt måste det ju vara att rena dem i en bäck eller liknande men huruvida det funkar under kranen? Det kanske inte har någon betydelse, vatten i sig är renande!
Snö har jag inte tänkt på men det är ju som du säger, det kan ju bli svårt att hitta dem sen! 😃

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2021-03-20 14:03
1

Vet inte om jorden måste vara ny. Tror inte det, för det är den ju oftast inte i naturen. Du kan ju alltid luckra upp det översta lagret lite, om jorden är lite hård och platt.

Det funkar nog med rinnande kranvatten, fast det är kanske inte så miljövänligt att låta vattnet rinna för länge. Du kan kanske testa med att skölja dem en stund under kranen, torka av dem och sedan lägga dem på jorden i krukan.

Annars kan du testa att lägga ett lager snö ovan på jorden i krukan och lägga kristallerna i snön. 😊

[sekler]
2021-03-25 17:24
4

Ibland är det så enkelt att våra kristaller förlorar kraften, dom blir helt enkelt slut men det finns fortfarande hopp och många sätt har ni redan tagit upp i tråden. Beträffande salt ska det helst vara grovsalt och kristallen behöver ligga mörkt i en liten ask med lock men inte av plast som kväver för energin måste få flöda fritt.

Lägg den också gärna i något mjukt tyg, sammet, siden eller något annat tyg som för dig personligen känns fint varmt och bra som också bör vara mörkt så den får vila ut.

Kranvatten är mer en snabb lösning för stunden om man snabbt behöver rena sin kristall och det håller inte så länge men kan för stunden fräscha upp den.

Jord skulle jag säga att ju äldre den är desto mer energi och kraft att ladda med och speciellt jord från mer orörda platser om vi har tillgång till det så finns där så mycket orörd energi att ta vara på.

Sabah, du skriver att du har tappat känslan för, kan det vara så att det är du som tappat känslan för kristallen men inte den för dig ? vi går igenom olika stadier i livet likaså med kristallerna ibland har dom ingen funktion fast dom haft det tidigare och kanske är det som så att du just nu behöver någon annan kristall som du får en betydligt mer känsla för och att just den du skriver om återkommer när den är behövd på nytt igen.

Stundom behöver vi vila från vissa kristaller och dom från oss, låta dom vila upp och laddas på nytt och här gäller det att inte ha bråttom för dom behöver tid på sig att ladda kraften på nytt.

Ofta har vi små kristaller och där kan energin snabbt ta slut medan en kristall som fortfarande finns i naturen inte förlorar sin energi. Kristaller är levande och beroende av jordens energi som dom är utvunna från och att dom tappar kraft är inte konstigt alls för vi kan väldigt snabbt dränera dom på energi.

Prova med att låta din kristall vila länge och väl i en ask som du tycker om, en ask eller liknande som för dig är personlig och med ett varmt mörkt tyg och be också Moder Jord att sända sina helande energier till din kristall.

Månens sken så spelar det ingen roll om det är molnigt eller om det är fullmåne. Visst den bästa kraften är under fullmåne men oavsett den eller inte så laddas kristallerna i alla fall men det kan ta lite längre tid så man måste ha tålamod.

Även om en kristall ibland kan ta slut så är det inte vanligt och hopp finns för många gånger beror det på oss själva att vi antingen slarvat eller så har vi haft för bråttom eller så är det så enkelt att vi för en tid behöver en annan kristall för våra nuvarande behov.

Carmarino
2021-03-25 17:48
1

Har varit med om malakiter som i princip dog. De blev matta och tappade färgen. Det var min mor som hade dem, och hon hade problem med hjärtat. Eftersom malakit skulle vara bra för hjärtat så köpte hon flera sådana. De hjälpte henne, men tappade all energi själv och de gick inte att ladda upp igen hur vi än försökte.

[sekler]
2021-03-27 17:15
2

#7 Det kan hända att dom helt tappar sin kraft, jag har några som ligger här som nu istället får pryda hemmet som prydnadskristaller för dom är klara med sitt men ändå är det inte så vanligt och ofta kan vi få fart på dom igen.

Det du skriver om din mamma det tycker jag låter hur bra som helst att malakiterna hjälpte henne det om något visar på hur starka kristallerna kan vara och att dom sen blir slut är inte så konstigt alls för då har dom gjort sin uppgift och det är dom medvetna om.

När en kristall gjort sin uppgift kan vi i vår tur ta hand om dom och ge dom en plats i vårt hem eller så kan vi låta dom få återgå till Moder Jord genom att gräva ner dom på något ställe så dom får återförenas med jorden och på nytt växa fram och hjälpa andra i framtiden.

Carmarino
2021-03-27 23:27
0

#8: Ja, de var verkligen bra för henne. Vet faktiskt inte var hon gjorde av dem sedan. Kan inte minnas att jag hittade dem när vi städade ut hennes lägenhet efter hon dog. Å andra sidan hade hon en rätt stor glasask där hon hade kristallsmycken och den asken har jag inte kollat igenom än. Kanske det ligger några malakiter där också.

Sabah
2021-03-29 18:52
0

Tack för era svar, jag är inte ointresserad, har bara haft annat omkring mig! 🙂

Det var grovsalt den låg på men den låg ju på fönsterbrädan, tänkte nog att jag skulle förena tre goda ting - sol, måne och grovsalt men det kanske inte var någon bra idé! 😅 Den låg ju också så väldigt länge (tillsammans med andra stenar), flera år! Det kanske inte heller var bra!

Jag förstår vad du menar sekler, jag känner inte dragning till bergkristall, jag bär på andra Stenar nu som känns helt rätt! Bergkristallen ser också väldigt matt ut, förut upplevde jag den med mer lyster! Har en trumlad också, den känner jag inte heller något intresse för så att säga (behöver den inte) men den är väldigt blank och fin.

Nu har den fått ligga nergrävd i den gamla krukan på balkongen några dagar, såg också att det droppat vatten på den så att den kommit fram lite från jorden, ett hål i plasttaket var mitt ovanför! Det kanske var bra, det kanske tillförde energi! Lite lustigt att det droppade just på stenen, jag tror det var meningen! ☺️

Jag har sedan lagt fram den ibland senaste kvällarna, nu när månen gått i full fas. Jag vet inte om det är önsketänkande men kanske jag känner någon liten förändring, dock tycker jag att den ser matt ut fortfarande. Eventuellt att jag lägger den i vila ett tag, som du skriver om. Det har jag inte provat!

Tack för era tips och berättelser! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-03-29 19:13 av Sabah
[ghostdoggy]
2021-04-02 19:42
2

Lägger in här åxå

https://youtu.be/0liXofLVsyg

I videon visar jag de metoder jag själv använder mest när jag renar mina kristaller och jag berättar också lite om varför jag tycker att det är viktigt att r...
[ghostdoggy]
2021-04-02 19:43
2
I denna video berättar jag lite om varför man laddar sina kristaller och om mina tre favoritsätt som jag själv använder. Titta gärna också på videon om att r...
[ghostdoggy]
2021-04-02 19:48
0

Vissa kristaller blir matta i sol ljus,bättre att ha dem där solen inte kan nå dem lika mye

Sabah
2021-04-04 15:55
0

Tack för filmerna! 🙂 Ljud har jag inte tänkt på, kände att det gjorde gott på mig också, när hon klingade med skålen! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

[sekler]
2021-04-04 16:37
2

Klangskålar är så fantastiskt underbara i så många avseenden och vi som kristaller påverkas av ljud, ljus, doft med mera så det finns så fantastiskt mycket man kan göra för både sina kristaller och sig själv för inre balans och välmående 😎

Sabah
2021-04-04 18:07
0

#15: Ja, verkligen! Det känns direkt när det träffar rätt! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Condor
2021-04-05 12:34
1

#10:

Salt är nog bra för att rena, men tömmer stenen på dess egna energier, så man måste ladda efter det. Att lägga Stenar i solljus rekommenderas av många, men i så fall ska man bara använda sig av den tidiga morgonsolen. Vissa Stenar ska man inte lägga i solen alls. Jag avstår från sådana metoder.

Själv renar och laddar jag stenarna med att hålla dom en minut under vattenkranen med ljumet vatten och sen ger jag reiki på stenarna. En annan bra metod är att lägga dom på ett ametystcluster eller i en liten ametystgrotta.

Pepsi..undulat
2021-11-21 18:59
1

#0: man kan rena alla kristaller i rökelse, det kan man nog köpa på nån kristallbutik i närheten!
Himalaya salt kan man rena vissa kristaller i, inte alla så det måste man ta reda på före.
Vissa kristaller kan även renas i vatten, regn vatten, månvatten men inte alla
Det sista tipset är att man kan lägga alla sina kristaller i jorden annars, i blomkruk jorden eller utomhus

Sabah
2021-11-22 05:14
1

Hade bergkristallen ute i rabatten hela sommaren, tror det var bra, bättre än i en kruka, att energin kom från marken! 🙂 💎

💖🧡💛💚💙💜