Stenar iFokus

Stenar

Etikettturmalin
Läst 254 ggr
Pyttelite
0

På jakt efter turmaliner

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-04-02 13:55 av Pyttelite
Carmarino
1

De ser nästan ut som glaspärlor - eller vingummin. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Pyttelite
0

#1: Ja det ser nästan ut som någon placerat dom där.

Köpte ett halsband med turmaliner för inte så länge sedan.

Vet du vad det är för analysverktyg hon använder.

• Redigerat 2021-04-02 14:25 av Pyttelite
Carmarino
1

#2: Det håller jag med om. Normalt sett brukar inte turmaliner vara "färdigtrumlade" när man plockar upp dem ur marken. Fast det kanske är en strand, så att stenarna har sköljts upp på land? Blev aldrig riktigt klok på det, men fick intrycket av att det var rätt långt från vattnet. (Kollade inte hela filmen rakt igenom.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Pyttelite
0

#3: Hon letar i en övergiven Turmalingruva så därför är det nog redan bearbetade fynd.

Trumlar du själv?

Carmarino
0

#4: Ja, det är möjligt, fast turmaliner är normalt inte trumlade i naturen vad jag vet. Åtminstone inte om de inte har legat i vatten där de kunnat slipas av sand eller andra Stenar. De turmaliner hon hittade verkar inte vara bearbetade med några verktyg åtminstone, men det kan ju ha funnits vatten i gruvan förstås.

Rå turmalin består av "stavar" i olika färger:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Turmaliner#/media/Fil:Elbaite.jpg

Nej, jag trumlar inte själv, men min mor gjorde det för många år sedan (1990-talet vill jag minnas).

[ghostdoggy]
0

de där e dock inga turmaliner som visas i videon,har dock inga råa kvar annars hade du fått nåra st

Carmarino
0

#2: Såg inte filmen så noga att jag såg vilket analysverktyg hon använde. Kan inget om dem heller, så jag hade ändå inte kunnat bedöma om det var något som fungerade.

Carmarino
0

#6: Håller med. Det ser inte alls ut som turmaliner.

Condor
0

#3:

Det la jag också märka till. Sen är de flesta av färgerna totalt onaturliga för turmaliner. Somliga verkar att vara glasskärvor. Speciellt den blåa stenen vid 4,55 minuter är totalt porös på ytan. Det blir glasskärvor om dom ligger omkring länge, men inte turmaliner.

Carmarino
0

#9: Ja, om man tittar på bilden som visas innan man startar filmen så finns det inte en enda sten där som ser ut som en turmalin. Som du säger så ser de mest ut som glasskärvor som legat i vatten och nötts ner bland Stenar och grus.

Condor
0

#10:

Sen undrade jag hur man kommer på ide´n att leta efter Stenar under ett fågelskelett. 😄 Kanske det var en fågel som liksom skator gillar allt som glittrar och åt glasskärvor. Magsyran skulle kunna ha gjort dom porösa.

Carmarino
0

#11: Det reagerade jag också på. Det kändes nästan som om den stenen var ditlagd för att det skulle se bra ut i filmen. 😊

Condor
0

#12:

😄😊

Condor
0

Här är orginal klippet på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=939eqPPqNRU

Han som ställde in klippet skrev "Treasure hunting in an abandoned ancient tourmaline mine. Maybe there are watermelon tourmalines" så han verkar inte ha kunskap om Stenar. Inte en enda har färgerna som en vattenmelon turmalin har.

Pearls, agate, sea glass, precious stones. Hunting by the sea every day.珍珠,开蚌,寻找珍珠,开珍珠
Carmarino
0

#14: Nej, jag såg också det, och undrade var vattenmelonturmalinen var. Fast han menade kanske att de kanske kunde hitta några vattenmelonturmaliner.

Bara för att det är en övergiven turmalingruva är det ju inte säkert att det finns några turmaliner kvar där. Och som jag skrev tidigare så hade stenarna inte varit slipade om de hade hittat dem i en gruva.

• Redigerat 2021-04-02 16:17 av Carmarino
Condor
0

#15:

Jag ska se om jag kan ställa in några av mina turmaliner under tråden om min samling.

Carmarino
0

#16: Har nog några i min samling, fast de är "gömda" i bilderna med många olika Stenar och jag är inte säker på att alla är turmaliner. Det finns i alla fall en jätteliten vattenmelonturmalin där, det vet jag.

Pyttelite
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror nog att de är riktiga Stenar och inte glas. Eftersom det är från en nedlagd gruva har väl säker naturen slipat stenarna genom erosion eller snarare väder och vind.

Från samma serie kan man se hur brytning går till.

Condor
0

#18:

Det här var riktiga kristaller. Du ser ju själv att man måste hacka ut dom från stenarna som dom befinner sig i. I den första filmen grävde man ut dom ur jorden.

Turmaliner blir inte porösa av erosion, väder eller vind. Mjukare Stenar som t.ex. malakit eller krysokoll eroserar, men turmalin är en mycket hård sten. Bara Stenar som diamanter eller rubiner är ännu hårdare. Det där var glasskärvor.

Pyttelite
0

#19: Jag tror faktiskt ändå att det är tester från tidigare brytning och inte glas.

Condor
0

#20:

Och varför tror du att ytan är porös? Turmalin är en av de stabilaste Stenar som finns. Ingen syra kan lösa upp dom. Inte ens kungsvatten.

Pyttelite
0

#21: Det handlar om fynd i en gammal turmalingruva och de Stenar de får fram skiljer sig inte från de man kan köpa.

Om de varit trumlade eller inte har jag ingen vetskap om men de Stenar som fanns i nästa video är snarlika.

Det som plockas fram är ju kasserade dito från den tiden det var gruvbrytning.

Trumliner har olika utseende om man lyser med konstgjort ljus så troligtvis är det det som kollas.

[ghostdoggy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En rå turmalin se ut som denna svarta som jag har,så ska d se ut innan gruvbrytning..tror inte d trumlade dem å sen kastade bort dem

• Redigerat 2021-04-02 19:34 av [ghostdoggy]
Carmarino
0

#18: De kan mycket väl vara riktiga Stenar, men det är troligen inte turmalin.

Carmarino
0

#19: Turmalin har en hårdhet på 7-7,5 på Mohs hårdhetsskala, så de är visserligen hårda men hör inte till de allra hårdaste.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mohs_h%C3%A5rdhetsskala

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Turmaliner

Pyttelite
0

#23: Men de har legat länge lossade från sitt ursprungliga material.

Ser man på andra filmer där de fortfarande sitter fast men ändå är synliga på ytan har de slät yta där de exponerats.

Condor
0

#22:

Pyttelite, har du någonsin letat efter Stenar i en gammal övergiven gruva? Det har jag och jag kan säga dig att där hittar man bara sånt som andra tycker att det inte är värt att plocka upp. Man hittar inga färdigtrummlade Stenar och man hittar inga, säger vi, "sällsynta" färgvarianter. Egentligen är det där totalt onaturliga färger för turmaliner, men om det existerar turmaliner med sådana färger, skulle de vara så ovanliga och värdefulla att man inte lämnr kvar dom efter att man har hackat ut dom ur berget.

Här kan du se ett exempel på hur turmaliner växer: https://stenar.ifokus.se/discussion/1498240/ett-par-ur-min-samling

Om du kollar vad han som ställde in klippet skrev, så står det:

"Pearls, agate, sea glass, precious stones. Hunting by the sea every day."

Och det där var "sea glass". Glasskärvor som har legat i havet och blivit porösa.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Condor
0

#25:

Som jag skrev,är det bara Stenar som t.ex. rubin eller diamant som är ännu hårdare.

Pyttelite
0

#27: Om du ser på andra videor från samma ställe ser du att de som varit exponerade för slitage har en annan yta än de som ligger inbäddade.

FataMorgana
0

#29: Men om du ser på bilder av havsglas ser stenarna i videon mycket mer ut som det. https://beachlust.com/sea-glass-color-complete-guide-to-origin-and-rarity/

The sea glass you find on the beach can be one of many colors and some are much more rare than others, here is my complete guide.
Condor
0

#29:

Du ger inte upp 😄 Du vet, på 90-talet besökte jag sammanlagt ett par hundra mässor, köpte tusentals Stenar och läste tiotals böcker. Jag har sett tusentals turmaliner och kan skilja mellan turmaliner och glas. Den blåa "turmalinen" har ju en yta som en svamp. Inte ens den starkaste syran kan få en turmalin att se ut så. Sen är dom så transparenta att om det vore riktiga turmaliner, skulle dom vara värda mycket pengar, dvs. ingenting som man hackar ut ur berget och lämnar kvar.

Sen har man inte bara en onaturlig/ovanlig färgad, utan nästan alla är så färgade och ligger på en yta av en kvadratmeter. Endast paraibaturmaliner skulle kunna vara så klara och ha liknande färger. Stenarna som han har i handen och hittade på en kvadratmeter skulle vara värda miljoner kronor om det vore turmaliner.

Det är lika ovanligt som om du skulle gå till en övergiven gammal diamantgruva och hitta Cullinan, De Beers Centenary Diamond och Pink star på ett och samma ställe utaför gruvan.

Condor
0

#30:

Dom har precis samma porösa yta som dom i klippet.

Pyttelite
0

#32: Problemet är väl bara att havsglas vad det nu är för sten inte är inbäddade i andra stenpartier. 😁

Pyttelite
0

FataMorgana
0

#33: Det är bara att gå in på länken som jag gav dig och se efter vad för "sten" havsglas är, så ser du att det inte handlar om Stenar utan om glas. Om glasskärvor som har blivit trumlade i havet och som sköljts upp på stranden. Det finns t.o.m hela stränder fulla med havsglas. https://www.holidayguru.ch/reisemagazin/aussergewoehnliche-straende-weltweit/

Ihr sucht aussergewöhnliche Strände auf der Welt? Dann habe ich hier eine tolle Übersicht sieben Strände für euch! Klickt hier und lasst euch überraschen.
[ghostdoggy]
0

#34: du såg skillnaden hoppas jag,så där ser råa ut och inte glastenarna du visade

FataMorgana
0

#34: Jag ser inget havsglas på den bilden.

Condor
0

#33:

"Stenarna" var inte inbäddade utan lösa i jorden. Ser du verkligen inte skillnaden på glasstenarna och stenarna som du länkade till i inlägg 34?

Du vet, förr i tiden när upptäcktsresande forskade ut jungeln, tog de ibland med sig glaspärlor åt infördingarna, så att de skulle vara vänligt sinnade. Ibland bytte dom glaspärlorna mot annat, t.ex. äkta Stenar. 😄 Om du någon gång handlar Stenar, ta med dig en sakkunnig. 😊

Pyttelite
0

#38: Det finns flera videor.

Condor
0

#39:

Andra videon, andra Stenar. Jag pratar om klippet i huvudinlägget.