Stenar iFokus

Stenar

Etikettfrågor
Läst 226 ggr
Sabah
0

Sten mot blödning?

Då jag nyligen blött näsblod, pga blodförtunnande, började jag fundera lite.. Var rädd att jag vid ansträngning idag skulle börja blöda, jag lade mig att vila och tänkte då att det kanske finns någon sten som kan vara bra, så att man inte börjar blöda eller kanske till och med kan hejda blödning om det skulle börja?
Kommer på nu att man kan lägga på något kallt vid näsroten men min fundering står kvar om det kanske finns någon sten som skulle vara bra i sådana fall, intressant att veta! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
0

#0: Vill minnas att hematit kallas blodsten och lär kunna stoppa blödningar. Har dock inte testat själv.

https://tarotguiderna.se/hematit-kan-hjalpa-mot-fysiska-problem/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Hematit är en järnoxid (förening mellan järn och syre) som också kallas för blodsten, blodstensmalm eller järnglans. Hematit återfinns främst i tropiska jordar och leder till att jorden har en rödaktig färg. När den pulveriseras får den också en rödaktig färg, och den används därför också som pigment i till exempel den välkända Falu Rödfärg.Read More
Condor
0

Hematit tänkte jag också först på, men jag har heller aldrig testat, för jag har aldrig näsblod.

Det finns ett recept med karneol från Hildegard von Bingen. Man lägger en karneol i ett glas uppvärmt vin i 15 minuter och dricker vinet långsamt med små klunkar. Det skulle intressera mig om det funkar. Du kan ju ge respons om du testar. Man kan enligt henne också stoppa en liten karneol i näsöppningen.

Här finns en bok på tyska med Hildegard von Bingens recept att behandla med stenar:

https://www.vivat.de/media/_pdf/139297/139297.pdf

Vin ingår ganska mycket i Hildegard von Bingens recept. En teori med meningen med att lägga en sten i vin i stället för vatten är att alkohol passerar blod hjärn barriären och kan konservera energetiska frekvenser.

Hldegard von Bingen visste säkert ingenting om blod hjärn barriärer. Jag undrar hur hon kom fram till saker och ting. T.ex. skrev hon att dinkel ger bra muskelkött och gör lycklig. Dinkelproteinet innehåller faktiskt mycket av de muskeluppbyggande aminosyrorna valin, leucin och isoleucin och dinkel är rik på tryptofan, som kroppen bildar serotonin med. Men på den tiden hade folk ingen kunskap i biokemi. Hon hade heller inte möjligheten att göra studier med många personer. Hur visste hon?

Sabah
0

#1 Nu fick du mig att minnas något! Någon har sagt till mig att hematit felaktigt kallas 'blodsten', att det egentligen är en annan sten, grön jaspis med inslag av rött mineral hittar jag nu när jag googlar! Men vad skall man då tro? Vilken är den rätta? Har googlat runt lite och hittar båda stenarna med namnet 'blodsten' (och sakerna den ska vara bra till står som beskrivning på båda på olika sidor..). Förvirrande!

Har hematit hemma så den kan jag testa använda! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-04-07 14:41 av Sabah
Condor
1

#3:

Det är hematit som kallas blodsten. Däremot kallas stenen som du menar bland annat blodjaspis. Ett annat namn är hildegardjaspis. Men egentligen är det ingen jaspis utan en heliotrop.

Sabah
0

#4 Förstår! Men beskrivningen som används om stenarna verkar vara ungefär lika..
Några av sidorna där jag läst om den andra stenen: https://www.kristallsten.se/kristallstenars-betydelse/blodsten-38466566

https://milenaharmoni.se/produkt/heliotrop-blodsten/

https://www.crystalhealing.se/produkt-kategori/stennamn-alfabetisk/blodsten/

💖🧡💛💚💙💜

Vackra slipade smyckestenar av äkta ädelstenar och naturstenar. Prisvärd och stort utbud. Smycken med natursten, kvalitet och garanti.
  • Redigerat 2021-04-07 14:52 av Sabah
Carmarino
0

#2: Den ska tydligen hjälpa mot blödningar oavsett var, så det behöver inte vara näsblod.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
0

#2 Karneol har jag också hemma men att den skulle vara bra mot blödning hade jag ingen aning om! Vin (alkohol) tänker jag skulle öka blödning men det kanske är fel!? Gamla kunskaper är ofta bra och beprövade! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-04-07 15:20 av Sabah
Sabah
0

Läste på någon av sidorna att hematit behövde man ha mot huden, då är det ju bäst med ett smycke. Nu stoppade jag stenen jag har i fickan men den kanske inte har någon effekt då?

När jag var ung hade jag ofta en hematitring på mig men jag tror inte att jag har någon nu! De gick sönder. De drar ju ut sjukdom ur kroppen, någon har sagt att de går sönder när de är fulla! Vet inte om detta stämmer!

💖🧡💛💚💙💜

Condor
0

#7:

Du ska ju bara dricka ett glas vin och ingen flaska. 😊

Att hematit ska vara bra för huden har jag aldrig hört, men kanske man förväxlar blodsten med blodjaspis?

Sen är det så att om man har ett problem, t.ex. med huden, finns det ju alltid en orsak bakom problemet. Det kan vara brister på mineraler, vitaminer, spårelement, vissa fettsyror eller kan dålig hud vara uttrycket för ett organiskt problem, hormonproblem osv. När man använder sig av Stenar ska man vara medveten om att det inte funkar så att de löser problemen bakom ett symptom.

Snarare är det så att man själv måste hitta orsaken och få sig i balans igen. Har man t.ex. brister, ska man äta rätt, osv. dvs. det som orsakar ett problem ska man ändra på.

Stenar kan hjälpa till att hamna i balans, men kompenserar inte bakomliggande grundorsaker. Vad som gäller hematit, så innehåller den järn och denna frekvens träder i resonans med din kropp, vad som t.ex. kan hjälpa dig att ta upp järn bättre eller stöda blodbildning och läkning av sår.

Sabah
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9: Nu missförstod du mig! Jag menade att man behöver ha direktkontakt med hematit för att den ska ha effekt (så var infon på någon av sidorna jag läste idag), man kan ha den i handen men det är ju mer praktiskt då att ha ett smycke.

Har du någon erfarenhet av det? Får man ingen effekt av den om man har den i fickan till exempel?

Jag gjorde en djupdykning i mitt smyckesskrin och där hittade jag ett halsband av hematit som jag nu har tagit på mig! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-04-07 18:06 av Sabah
Condor
1

#10:

Hudkontakt är alltid bäst, men även om man har den i fickan har den effekt. Bäst är kedjor, för dessa ligger inte bara på huden, utan även precis i närheten av ryggraden, där kroppen har sitt största energiflöde och som står i förbindelse med alla chakror. Man kan också lägga mandalas på kroppen med en kombination av Stenar.

Sabah
0

#11: Jag har Stenar i fickan, känner att de är bra för mig. Det var specifikt hematit det stod i någon text att man skulle måsta ha hudkontakt med men jag har inte sett det på fler ställen, tyckte det lät lite konstigt men jag är ju så kunnig! Jag tror också att det funkar att ha dem i fickan! Har ju hittat halsbandet av hematit så nu har jag det på mig ibland! 🙂

Förstår att det är bra att lägga Stenar på kroppen, det har jag aldrig provat men skulle gärna göra! 🙂

Tack för dina tips och erfarenheter! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Condor
2

Ett par exempel med mandalas på kroppen. Bilderna är inte av bra kvalitet, för dom tog jag när dom första digitalkamerorna kom ut.

En bergkristall med spetsen till huvudet leder in energi i kronchakrat. På pannchakrat ligger det en azurit, som tar fram omedvetna blockeringar. Ovanför ligger en gem silicia som framkallar ett lugn som hjälper dig att se vad som kommer fram. 2 små ametyster på var sin sida framkallar en meditativ stämning Ovanför ligger en sugilit som förbinder med högre andliga insikter och hjälper dig att bli medveten om det som blockerar.

På halschakrat ligger längst ner en akvamarin, med spetsen till halschakrat, som hjälper att uttrycka energierna från hjärtchakrat. I mitten ligger det en smithsonit, som tar bort spänningar och hjälper att bearbeta ev. blockeringar. Ovanför ligger en chalcedon, som höjer upmärksamheten, lugnar ner och ger självförtroende att acceptera sig.

Sabah
0

#13: Intressant! 🙂 Det skulle säkert vara bra att gå till någon som kan sådant där!

Själv har jag inte så mycket olika Stenar och har alldeles för lite kunskap! Tack för tips! Jag får dock inte ihop till de mandelas du visar men intressant är det! ☺️

💖🧡💛💚💙💜

Condor
1

Övre mandala = hjärtchakra

I mitten ligger en rosa calcit, som hjälper att bli medveten om blockeringar och traumas och lösa upp dessa. Ovanför ligger en grön turmalin, som tillsammans med akvamarinen hjälper att uttrycka hjärtenergierna. Omkring calciten ligger 4 vattenmelonturmalinstavar, som hjälper att sprida hjärtenergierna. Aventurinerna till höger och vänster hjälper tilsammans med dioptasen nedanför att läka gamla emotionala sår.

Nedre mandala = solarplexuschakra.

En malakit i mitten tar fram omedvetna emotionala blockeringar. 4 bergkirstallspetsar hjälper att lösa upp vad son kommer fram. Till höger och vänster ligger 2 azurit-malakiter som förbinder med pannchakrat, eftersom emotionala och mentala blockeringar ofta hänger ihop. 2 krysokoller till höger och vänster lugnar ner emotionerna. Ovanför och nedanför ligger var sin rodokrosit, som förbinder hjärtenergierna med de övre och nedre chakrorna.

Condor
0

#14:

Det tar flera år att hitta och få ihop allt som man behöver. Speciellt de små stavarna är svåra att hitta.

Condor
1

Direkt på naveln ligger en slipad citrin som leder in energi i naveln och som förstärks av 2 citrinspetsar. 2 guldtopas ovanför och nedanför pekar på citrinen och förstärker tillsammans med 4 rutilkvarts uppladdningen. Den övre topasen förstärks av 2 bergkristallspetsar. Till höger och vänster av den nedre topasen ligger 2 bärnstenar och nedanför ett tigeröga som jordar energierna.

På sakralchakrat ligger en orange granat, som försärker sakralchakrats energier. Till höger och vänster ligger 2 chalcedoner som harmoniserar och aktiverar kreavitet.

Längst nere en gtranatkedja på rotchakrat, som aktivator och som jordning.

Sabah
0

Vackert med stenmönster! Och ännu bättre att de gör nytta också! ☺️ Förstår att du samlat Stenar länge!

💖🧡💛💚💙💜