Mina första fynd.
Dagen började med att min vän fann stenen på första bilden.. jag vart nyfiken och gick en sväng i närmsta skogsparti. Som jag länge funderat över dess gamla historia. Länge funderat om vikingarna kunde segla över den delen. Då det verkar vara ett gammalt vattendrag. Så jag har väntat hela vintern på att börja leta fornnordiska skatter.. men jag fan så mycket mer idag. Troligen utomjordiska saker. Ska fortsätta så fort det blir ljust igen.
Svårt att säga, men det ser ut som någon form av gråsten med inslag av Kvarts. Fast det ser lite underligt ut att kvartsen sitter som "prickar", men det kan säkert förekomma.
Den gröna verkar nästan vara någon form av glas, med tanke på mönsterna i den.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Precis min gissning också.
Med utomjordiska menar du meteoriter då? Jag har för mig att de är mycket mer rundade och har mörkare yta.
/Maria

#0: inte slaggstenar? https://www.turist.se/slaggstenen-ett-kulturarv-vart-att-varda/
- Redigerat 2021-05-08 13:31 av fridelfina

#5: Det ser ju onekligen ut som det är slaggstenar Mörtin har hittat. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Bruken låg väl oftast vid vatten