Stenar iFokus

Stenar

Etikettövrigt
Läst 305 ggr
Sabah
2021-05-28 16:32
0

Citrin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tydligen finns det både äkta och falska citriner.
Jag hittade lite olika uppgifter om denna sten och känner att jag blev lite förvirrad och vill höra vad ni andra vet om detta!

På en sida, Lotusblomman
skriver man att falsk citrin är upphettad Ametist eller Rökkvarts. Och att "De flesta trumlade citriner är falska, då en äkta citrin ofta ses som för värdefull för att göra trumlade kristaller av."

På en annan sida, Andekvarts
står det "Citrin är från början en Ametist som blivit upphettad och då antagit färgen gul. Naturlig Citrin är även den Ametist från början men då har jorden hettat upp den den antar då oftast en gul/brun nyans."
På den sidan säljer de både äkta och bränd citrin. De har också både råa och polerade. Stenarnas egenskaper skiljer sig inte.

På Lotusblomman skriver de att det finns motstridiga uppgifter om stenarnas egenskaper när det gäller äkta eller falska. 🤷‍♀️

Har någon av er någon erfarenhet av detta?

På bilden mina två citriner! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

My WordPress Blog
  • Redigerat 2021-05-28 16:39 av Sabah
Carmarino
2021-05-28 16:48
1

Såvitt jag minns är det som Andekvarts skriver, d.v.s. att citrin är upphettad ametist. Den äkta citrinen är sådan som jorden hettat upp. Däremot vet jag inte säkert vilken som är den äkta och den "falska".

Hittade den här sidan:
https://kristallakademin.se/blogg/hur-ser-man-om-en-citrin-ar-akta-eller-falsk.

Där står det en hel del information, bl.a.:
"Först och främst så vill vi klargöra att alla citriner är äkta oavsett om de har framställts av Tellus eller av Homo Sapiens. Så istället skulle vi vilja kalla dem för naturliga och labbframställda citriner. Det ger en mera rättvis bild."

De skriver även:
"Naturliga citriner har oftast nyanser av blekt gula och guldaktiga toner medan labbframställda har mer bärnstensaktiga, lite brända nyanser."
Vilket är vad jag också har hört, och det är ju också rätt logiskt att färgen blir mörkare om man manuellt bränner stenen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

404 - Kristallakademin - kristaller & ädelsten för ett magiskt liv
Sabah
2021-05-28 17:10
0

#1: Länken funkar inte! Dock gick jag in i den webbshoppen och där står det att laboratorieframställda citriner är mer kraftfulla än naturliga! På Lotusblomman står det tvärtom..

💖🧡💛💚💙💜

Condor
2021-05-28 17:22
2

Om det handlar om spetsar eller cluster är det lätt att känna igen om citrinen är äkta eller bränd ametist. Äkta citrin brukar inte växa i cluster och spetsarna liknar inte "normala" ametister, så som man känner dom som för det mesta kommer från Brasilien. Spetsarna likna mer berkgristallspetsar eller de ametistspetsar som kommer från Veracruz, Mexiko. Men dessa skulle vara för dyra för att bränna till citrin.

Annars kan man gå efter färgen. Brända ametister brukar vara mer oranga eller bruna, medan äkta citriner är mer citrongula. Men om ametisten som man brände är blek, kan även dessa få ett ljusare gul.

Dina citriner är mer bleka, men man ser ändå att de är brända pga de vitmjölkiga områden. Äkta citriner brukar att vara jämt färgade, dvs. hela stenen består av samma färgintensitet. Men ametister brukar inte ha samma jämna lila, utan har områden med mer eller mindre intensiv färg. Bränner man dessa till citrin, har man dessa skillnader även på citrinen.

Carmarino
2021-05-28 17:22
1

#2: Så skumt. Den funkade inte för mig heller, men när jag sökte igen så fick jag upp den.

https://kristallakademin.se/blogg/hur-ser-man-om-en-citrin-ar-akta-eller-falsk

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Spelar det någon roll om en citrin är äkta eller falsk?Först lite fakta om hur citrin blir till.Citrin är...
Sabah
2021-05-28 18:02
0

Tack för bra info, Condor och Carmarino! 🤗

Kom in på länken nu, det var mycket bra info där!🙂

Då verkar det som att mina citriner är brända och enligt Kristallakademin har de samma egenskaper som naturliga! Och de ska vara ännu mer kraftfulla än de naturliga! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
2021-06-15 07:27
0

När det gäller citriner står det på många ställen att de inte behöver renas men behöver de laddas? Jag har börjat lägga ut många av mina Stenar regelbundet i rabatten och/eller i fullmånens ljus något/några dygn, däribland citrin. Alla Stenar kanske behöver laddas ibland, olika ofta beroende på sten och användning?

Tänkte programmera mina citriner, den nyinköpta är ju nu både renad i vatten och har legat i rabatten några dygn tillsammans med de andra nykomlingarna! 🙂 Kom på att jag vill programmera även de andra två, har en liten som jag brukar bära på mig, den lade jag ut i rabatten en par timmar för någon dag sedan,vet inte om det räcker om den behöver laddas överhuvudtaget? Jag kom också på att jag har en i bortre vänstra hörnet (då jag läste info ℹ samband med att jag skapade den här tråden om att det var bra för ekonomin enligt feng shui), sedan slutet på maj. Så frågan är om jag ska ladda den först innan jag programmerar den? Ska flytta den till ett annat ställe, ska lägga den nyinköpta på den platsen i stället 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2021-06-15 13:18
1

Om du inte vill ha med något "gammalt skräp" är det nog säkrast att rena dem först. 🙂

Condor
2021-06-15 14:10
1

#6:

Att citriner inte behöver att renas har jag aldrig hört. Det har jag bara hört om svart turmalin, eftersom den innehåller natrium som har upplösande egenskaper. Men jag renar ändå alla Stenar under vatten. Med tiden hamnar det damm på dom och glänser inte lika mycket. Jag skulle även ladda dom före du programmerar dom.

Sabah
2021-06-15 17:47
0

Jag hittade infon om att de inte behöver renas på de här två sidorna: https://ohlamoon.se/products/citrin?_pos=1&_sid=d25cc9ef5&_ss=r

http://lotusblomman.nu/kristaller/citrin/

Jag tar nog och renar och laddar dem innan jag programmerar dem ändå då! 🙂 👍🏻

💖🧡💛💚💙💜

My WordPress Blog
Condor
2021-06-15 18:53
0

#9:

Kanske det grundar sig på att citrin också innehåller natrium. Men då borde det gälla även för ametist och sodalit.

Pepsi..undulat
2021-11-21 19:37
0

#0: det jag har fått höra är att ”fake” citrin är uphettad ametist, ”äkta” citrin är mer genomskinlig än gul i färgen och är dyrare & svårare att hitta i butiker.
Men uphettad ametist och ”äkta” citrin har samma egenskaper och båda funkar lika bra, eller ”äkta” citrin kanske ger lite mer energi och power men uphettad ametist funkar exakt lika bra!!

Sabah
2021-11-22 04:59
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är en djungel med Stenar! 🙂

Har sedan inlägget skrevs köpt en naturlig Citrin, se bild, så nu har jag båda varianterna! 🙂 Dessvärre har jag nyligen tappat den mindre av citrinerna i #0😞 Har haft dem länge så det känns verkligen trist! 😟

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2021-11-22 07:01
1

#12: Stenar har en förmåga att "vandra vidare" när de har gjort klart sitt uppdrag. Så din citrin var tydligen färdig hos dig. 😊

Sabah
2021-11-22 07:21
0

#13: Ja, det är väl så, men jag hoppas fortfarande att jag ska hitta den. . Men jag har ju den andra kvar, den är större och har en nyckelring med kedja så den kanske är lättare att hålla reda på! Har plockat fram den istället! 🙂

Edit: Den för året inköpta naturliga citrinen har jag placerat i välståndshörnet (feng shui).
Den med nyckelring har jag på mig. 💎

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-11-22 07:31 av Sabah
Carmarino
2021-11-22 08:19
1

#14: Förhoppningsvis dyker den upp lagom till du behöver den. 😊

Sabah
2021-11-22 08:20
0

#15: Den som lever får se! 🙂

💖🧡💛💚💙💜