Stenar iFokus

Stenar

Etikettforumslekar
Läst 261 ggr
Sabah
0

Kristall-Quiz

Testa dina kunskaper om kristaller!

10 frågor om olika kristaller, hur mycket kan du?
https://kristallakademin.se/blogs/alla-blogginlagg/kristall-quiz-testa-dina-kristallkunskaper

💖🧡💛💚💙💜

Hur mycket kan du om kristaller och deras egenskaper?Testa dina kunskaper med detta quiz (svaren hittar du längst ner) Fråga 1. Det är en av de mest användbara kristaller
Sabah
2

Jag fick lära mig en del nytt, hade 6 rätt! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
3

Fick också lära mig en del nytt, hade 7 rätt. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
3

Det är det som är så kul med quiz, kan man inte alla frågorna så lär man sig något nytt och det är ju alltid kul! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
3

Ja, om man bara kommer ihåg det man lärt sedan också. 😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Condor
3

9 rätt. Fel på fråga 3.

Sabah
3

#4: Vad menar du, fniss! 😄 (teflonminne är en mänsklig egenskap)

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-08-23 18:26 av Sabah
Sabah
1

#5: Superduktigt, du leder ligan! 🙂 👍🏻

💖🧡💛💚💙💜

Tarotstollan
3

Jag hade 8 rätt, helt chockad 😲!
Jag har inte sysslat med Stenar på flera år, så det mesta var rena gissningar , tror jag kunde 1-2 av frågorna!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2

#6: Ja, och mitt minne består av väldigt mycket teflon. 😄

Carmarino
1

#8: Det är nog läge för dig att lämna in en tipskupong - eller en lottorad. 😊

Tarotstollan
1

Kanske det ja!🤑

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sabah
0

#8: Snyggt gissat! 🙂 👍🏻

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
0

#9: Mitt också! 😁

💖🧡💛💚💙💜

fridelfina
1

#0: 9 rätt! Missade på 7:an…. Men imponerad av mig själv ✨

Sabah
1

#14: Grattis! Du klev upp på prispallen tillsammans med Condor! 🙂 👍🏻

💖🧡💛💚💙💜

fridelfina
1

#15: tack! 😘

Condor
0

Egentligen fanns det bara med 2 svårare frågor, alltså fråga 3 och 9. Det var dom so jag gissade på. En gång gissade jag rätt, en gång fel.

Fråga 8 kunde man svara rätt på även om man inte visste vilket mineral som man hittade på mars, om man vet hur vilka mineraler bildas och antar att man inte har grävt djupt på mars.

Sabah
0

#17: 3 och 9 var svåra, det håller jag med om, det kräver mer än vanlig baskunskap. 8 tycker jag var rätt svår också, har inte kunskaper i hur olika mineral bildas, förutom någon enstaka. I övrigt beror det ju på vilka Stenar man är bekant med, i fråga 2 känner inte jag till de stenarna så jag gissade blint och gissade rätt!

Men som sagt, det man inte kan, det lär man sig! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Condor
1

#18:

På jorden bildas diamant och smaragd under högt tryck och höga temperaturer, så om det existerar diamant och smaragd på mars, måste man nog gräva ganska djupt för att hitta dessa. Det kan en mars rover inte göra.

Opaler däremot bildas i kiselsyrahaltiga vätskor i olika bergarter. Man kan hitta dom på jordens yta och det gäller även för mars.

Sabah
0

#19: Ah, nu fick jag lära mig nåt nytt! 🙂 👍🏻 Diamant visste jag att de bildas under högt tryck men de andra två kände jag inte till hur de bildas. Opal kändes mest rätt ändå fast jag inte visste detta, intuitivt kanske?

Tack för info! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Condor
1

#20:

Förutsättningarna för att smaragd ska bildas är 500 grader värme, 7000 bar tryck och existensen av vissa spårelement.