Tål ädelstenar kyla?
Vi går nu som bekant mot en kallare årstid och jag har börjat fundera på om stenarna tål att läggas ut vid minusgrader? Jag har nu haft som vana att lägga ut de som tål vatten i rabatten med jämna mellanrum! 🙂 Temperaturen har börjat närma sig noll på nätterna så nu vet jag ej om jag törs lägga ut dem mer! Är jag orolig i onödan eller kan vissa Stenar vara känsliga för antingen själva kylan eller kanske temperaturskillnaden när man sedan tar in dem?
Bild: Naturlig citrin
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-09-04 17:00 av Sabah
Vet inte säkert, men jag tycker nog att de bör tåla en hel del, med tanke på hur de bildas. Fast de kanske inte klarar hur mycket temperaturskillnader som helst. I naturen utsätts de oftast inte för det, men nog bör de klara åtminstone lite kyla.
Du kan ju kolla var de olika stenarna finns naturligt och se vilket klimat det är där. Är det vintertemperaturer ibland så bör de klara sig utomhus även här. Fast om det är -35 grader får du nog vara försiktig när du tar in dem. Gör som med granen - mellanlagra i garaget. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: Det är svårt att veta vart stenarna kommer ifrån, där jag beställde de senaste har de inte skrivit ut vart de är ifrån och de webbshoppar eller i Wikipedia där det står så kan det ändå vara svårt att veta, då det beror på i vilken del av landet/världsdelen de påträffas. 🤔
Tror jag har läst nånstans att man ska vara försiktig med kyla och på nåt ställe stod det att man aldrig skulle lägga ut dem i frost.. Spontan känns det som att det borde vara individuellt för de olika sorterna! Jag är dock alldeles för okunnig inom området!
De Stenar jag brukar lägga ut nu för tiden:
- Solsten
- Rosenkvarts
- Rökkvarts
- Eldagat
- Blå bandagat
- Rodonit
- Shungit
- Karneol
- Citrin
- Bronzit
- Bandametist
- Kalcedon / blå bandagat?
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-09-04 18:21 av Sabah
Menade inte var just dina Stenar kommer ifrån, utan var den sortens Stenar normalt finns. Ametist finns ju t.ex. i Sverige, så de bör ju tåla vinterväder. Kvarts är ju dessutom ett hårt material så de bör klara några minusgrader åtminstone. Det är nog i så fall temperaturväxlingarna som är problemet, så man får vara försiktig när man ska ta in dem.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#4: Jo, det är det jag menar, vet inte vart stenarna normalt finns, när jag kollade runt i webbshoppar och Wikipedia kan det ändå vara svårt att veta då det kan bero på vart i landet eller världsdelen de finns. Jag är helt novis när det gäller Stenar, hur de bildas och vart de finns. Det lilla jag kan om deras egenskaper och utseende ryms nog i en tändsticksask! 😅
Men det är nog temperaturskillnaden som är mest riskabel, både när man bär ut dem från värmen ut i kylan och sedan när man tar in dem! 😐
Det kanske funkar lika bra att lägga dem på en fönsterbräda i fullmånens sken! 🌝 Det är dock en del träd i vägen.., när jag lägger ut dem i rabatten tänker jag att de laddas från två håll, både från marken och när månljuset kanske lyser på dem ibland! 🙂
Tror jag satte ut dem på ett fat på balkongen, nu när jag tänker efter, i vårvintras, minns inte hur kallt det var då men minusgrader var det nog. Då var det för exponeringen av fullmånen. 🌝
Jag läste också nånstans att man kan ladda dem med att låta dem ligga med en bergkristall, jag har ju min bergkristallspets som jag kan lägga bland dem! Den har legat ute flera månader nu, i rabatten, den känns välladdad! Tog in den igår! (har en trumlad också) 🙂
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-09-05 07:11 av Sabah
#5: Kan inte heller särskilt mycket om varifrån stenarna kommer, men jag är rätt bra på att googla. 😄
#6: Jag kollar vidare, Google måste vara en av de bästa uppfinningarna i nutid! 😃
💖🧡💛💚💙💜