Stenar iFokus

Stenar

Läst 155 ggr
Linneriksson
0

Vad är detta för sten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan någon hjälpa mig att identifiera vad detta är för sten? Hittade den vid husgrunden när vi renoverade 😁

Carmarino
0

Väldigt vacker, men vet inte vad det är för en sten. Det skulle kunna vara en Bergslagssten (slaggsten), men jag vet inte om de förekommer i en så intensivt röd färg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bergslagssten

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
0

#0: Vacker! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Maria
0

Det kan inte vara smällt glas?

/Maria

Carmarino
0

#3: Det kan det kanske vara, fast jag undrar om det brukar bildas sådana "linjer" i smält glas?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Linneriksson
0

#4: Nej, det var med det jag tänkte. Vart kan jag vända mig för att få reda på vad det kan vara? ☺

Condor
1

Kanske en röd jaspis?

Carmarino
0

#5: Har du någon geologisk förening i närheten kan du kontakta dem. De brukar ha kunnigt folk som kan hjälpa till med identifieringen.

fridelfina
1

Jag tror också smält glas, kanske något glas av olika typ/färg så det blivit randigt?

Linneriksson
0

#5: Ska kolla upp det. Tack 👍☺