Stenar iFokus

Stenar

Läst 84 ggr
Sindri
2021-11-17 23:47
1

Polera stenar

Har sökt på sidan men hittar ej något om polering av Stenar. Är det ingen som gör det?
Jag har precis beställt en extra trumma till min trumlare, men har svårt att hitta var man köper polermedel, det skall tydligen vara titandioxid eller tennoxid.
Det måste väl också finnas regler om hur man handskas med det efter avslutad polering?
Har sökt på Google också, men hittar inte.

Carmarino
2021-11-18 04:17
0

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2021-11-18 08:50
0

Tack, jag har redan kollat in Geonord, men de ger inte mycket vägledning vad gäller inköp och mängd medel, samt hur man tar hand om resterna på bästa sätt. Tro mig - jag har sökt länge på nätet.
Även om jag vet vad och var jag skall köpa så står inget om mängder och avfall.
Jag trodde det var fler här som höll på med slipning och polering av Stenar.
Geonord är inte direkt ett företag man kan vända sig till med frågor heller, jag får se om jag kan få kontakt med någon medlem helt enkelt och få ställa privata frågor.

Carmarino
2021-11-18 08:56
0

#2: Har du ingen geologförening i närheten? Min mor fick hjälp därifrån när hon höll på med trumling. Tyvärr lever hon inte längre, så jag kan inte fråga henne.

Vet bara att det tog lång tid innan stenarna var klara. Var de väldigt kantiga så var det flera veckors trumling med varje slipstorlek. Sedan ytterligare några veckors polering.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2021-11-18 09:38
0

Jag skall inte slipa, det har havet gjort, skall bara polera.
Jag letar efter förening, men villinte behöva gå med och aktiver amig, har så himla fullt upp ändå.

Carmarino
2021-11-18 12:32
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Kolla om det finns någon, och om de kanske har öppet hus någon gång. Då kan du passa på att fråga där, utan att behöva engagera dig i föreningen. 😊

Fast man behöver nog inte vara så aktiv. Vad jag minns så var min mor med på mötena några gånger i början, men sedan blev det inte så ofta. De anordnade bl.a. exkursioner där man fick åka till någon plats där man kunde knacka fram egna kristaller. Det var på en av dem jag hittade flera av dem som syns på bilden. (Fick följa med eftersom det var tillåtet att ta med familjemedlemmar på exkursionerna.)