Stenar iFokus

Stenar

Etikettidentifikation-stenar
Läst 122 ggr
Sabah
1

Identifiera stenar i halssmycke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har länge undrat över detta halsband. Har köpt det på loppis, så jag vet ingenting om det!

Kan man säga om det är glas eller någon sten? Eller nåt annat kanske?

Halsbandet känns lite tungt men det är ju också mycket metall, mässing?

Pärlorna är transparenta, i vissa ser det ut som det är lite "smuts" i. Tanken går till bärnsten, men det kanske finns liknande Stenar. Kan ju också vara glas eller plast. 🤔

Någon som kan säga något om det?

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
1

#0 Vilket fint smycke! Jag tänkte också först "bärnsten", men … hm, måste fundera.

Hoppas någon kan identifiera dem.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Condor
2

#0:

Jag tror inte att det är glas eller plast, för om man gör ett så fint halsband använer man knappast glas eller plast som Stenar.

Det skulle kunna vara bärnsten, men det kan du testa ut. Bärnsten laddar upp sig med statisk elektricitet. Du behöver bara ta en pappersnäsduk och riva av små bitar från den. Sen tar du en av stenarna och gnuggar den i ungefär 10 sekunder på en duk som består av antingen ull, bomull eller silke. Jeans duger bra. Sen håller du stenen över pappersbiterna. Om stenen drar åt sig papperbitarna är det bärnsten.

• Redigerat 2022-02-20 11:55 av Condor
Carmarino
2

Tror också det är bärnsten, men det är svårt att avgöra utan att testa. Tycker det ser ut som om det är schatteringar i stenarna, och det tror jag inte att man gör om man gjuter dem i plast eller glas. Då gör man dem oftast klara rakt igenom.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
2

Tack för er input! 🙂

Condor, det var ett bra tips, har nu testat och den blev statisk! 🙂👍🏻 Har läst om att man kan elda för att kolla om det är bärnsten men man vill ju inte gärna elda på ett sådant här halsband!

Toppen, då har jag bärnsten i min samling! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Condor
2

#4:

🙂 Fint att det funkade.

Carmarino
1

#4: Ett ovanligt vackert bärnstenshalsband också. Det är inte omöjligt att det är värt en del pengar, lite beroende på kvaliteten på bärnstenen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
2

#6: Tack! Visst är det vackert! 🙂

Jag kanske gjorde ett fynd när jag köpte det! 🙂 minns dock inte vad jag betalade för det, men det var säkert inte något större belopp! Får försöka få det värderat någon gång, kan ju vara kul att veta även om jag inte säljer det! 🙂

Jag köpte det för över 10 år sedan. Var till en kollega som hade en loppisverksamhet i ett mindre hus på samma gård där hon bodde. Jag hittade inget speciellt, köpte några småsaker bara, innan jag skulle gå höll hon fram halsbandet mot mig; "jag tar det", sa jag direkt. Jag tror vi blev lika förvånade båda två över mitt snabba svar! 😃 "Vad flög det i mig!?", tänkte jag sedan. Jag brukar tänka igenom allt noggrant innan jag köper något!
Det var meningen att halsbandet skulle till mig! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2022-02-20 14:46 av Sabah
Carmarino
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7: Ibland måste man låta intuitionen bestämma. Det brukar bli bra då. 😊
Även om man inte tänker sälja något så kan det ju vara roligt att veta vad något är värt. Om inte annat så kanske man kan meddela efterlevande att inte lämna bort det till loppis. 😄

Har ju mitt halsband av herkimerdiamanter. För någon som inte vet vad det är ser det förmodligen ut som ett billigt halsband med glasbitar. Då kan det vara bra att veta att det är värt rätt mycket pengar.

• Redigerat 2022-02-20 15:16 av Carmarino
Sabah
0

#8: Jo, att följa intuitionen är klokt! 😊

Det vore ju olyckligt om ditt herkimerdiamant-halsband skulle bli sålt för 10 kr på någon loppis! 😱 Antar att du har någon "förteckning" över sådant, du verkar så noggrann med sådant! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
0

#9: Har faktiskt inte det, men efter att jag skrivit inlägget ovan så letade jag upp ett liknande halsband på nätet och skrev ut informationen - inklusive priset. Har lagt lappen i asken som halsbandet ligger i. 😊

Har planerat att göra en lista över stenarna, men har ju så många att det känns som ett jättejobb att försöka hitta priser på alla. Fast jag kan kanske nöja mig med de som är mest värdefulla förstås. Med tanke på att mina stora herkimerdiamanter kan betinga ett pris på flera tusen kronor vore det ju synd om de bara kastades. 😱
Eller också får jag försöka sälja dem själv, och behålla pengarna istället. 😄

• Redigerat 2022-02-20 15:47 av Carmarino