Identifiera loppisfynd
Hej! Jag har varit på loppmarknad här i vår lilla stad. Jag och min pappa går dit varje lördag. Just den här lördagen fann jag något särskilt. Vid ett bord sålde dom Stenar. Då köpte jag dom här djuren för 50 kronor stycket. Självklart kommer jag inte ihåg namnen på stenarna. Tror att grisen är rosenkvarts och hunden tigeröga. Men salamandern och sköldpaddan har jag ingen aning om. Någon som vet?
Håller med om att hunden är tigeröga och grisen rosenkvarts. Salamandern skulle kunna vara rodonit, men är inte säker. Sköldpaddan ser ut att kunna vara en Goldstone (röd guldsten). Citat från Kristallakademins facebook: Jättevackra men oäkta. De tillverkas nämligen genom att man blandar glas med kopparpartiklar som ger en guldskimrande "sten".
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-04-23 10:37 av Carmarino
#1 Ja, det är en sådan. Känner igen namnet. Om den är oäkta eller inte struntar jag i. Den glittrar så vackert i solljuset. Den är väldigt lik en cernitlera som jag har. 😊
#2: Enligt facebookinlägget så har stenen tydligen en del bra egenskaper trots att den inte är "äkta". 👍😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Rodonit har ju lite olika färgsättningar, men det är den som passar bäst in på salamandern.
#4 Egenskaper?
#5 Så bra att vi rätt ut vad det är för några nu. Tack för svaren Carmarino! 😀🐽
- Redigerat 2022-04-23 11:39 av Agnes.Pärlor
#6: Helande egenskaper. Hittar ingen svensk beskrivning, men i en av länkarna på facebook står följande:
The sparkles of Red Goldstone are symbolic of the light that can always be found in the darkness. Use Red Goldstone when you feel lost, either literally or emotionally. Goldstone, like diamond, is a good deflector of unwanted energies, and is highly regarded in the spirit realm as a protection mineral. It is a nervous system stimulant and enhances transmission of healing energies from the hands; therefore it is applicable to long distance healing.
https://www.healingcrystals.com/Red_Goldstone_Articles_5679.html
#8 Jaha okej, har väl hört om det någon gång tidigare men har väl aldrig riktigt "trott" på det. Det klart att Stenar kan vara bra för själen. Precis som allting annat som gör dig lycklig. Men att det skulle finnas en kulturell grej kring det hela visste jag inte.
- Redigerat 2022-04-23 11:46 av Agnes.Pärlor
#10 Stenenergi. Känns som något ur en saga. " Och så framkallade shamanen stenens inre krafter. För att sedan kunna nytja den till folkets fördelar. Energin flödade ur den och stenens ande stego upp från sin eviga dvala." Fast det är klart att man får tro på vad man vill. Att ha dom för att dom är vackra är också bra. 😊
#13: Svårt att säga, men svampen gissar jag är antingen karneol eller agat. Dinosaurien skulle kunna vara antingen bandagat eller fluorit. Den andra (är det en tupp?) har jag ingen aning om vad det kan vara. Det ser mest ut som glas.
#15: Då är det nog en agat.