Kristallfrågor
Den är ju konstglord😉 inte urgammal sedan jordens begynnelse.
Annars är det väl tillverkaren du/ni får vända er till.
/Maria
Tack!
Känner inte till något om konstgjorda kristaller. Var det någon slags byggsats eller annat du köpt och som du sedan använde för att tillverkar kristallen? Vad ingick i så fall i "byggsatsen"?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag googlade och det finns tydligen i bokhandeln och Lekia.
/Maria
Tack för informationen!
#3: det var någon slags saltgrejspulver och någon typ av färgpigmentsflagor i. Man gjorde den själv.
#5: Kan du länka till var du köpte det du har?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ska se…
Hur såg färgämnet ut innan ni stoppade i det? Vad för färgämne är det? Jag gissar att kittet innehåller kaliumaluminiumsulfat och gips?
Sedan får man tänka på att just med dessa "hemmakit", oavsett vad det gäller, så brukar det sällan bli som på bilden.
Fattar. Jag tror inte att det innehöll något gips, och färgerna såg blå respektive röda ut innan vi hällde i dem. Det stod i instruktionerna att det var de färgerna man skulle blanda för att få lila. 🤔
#9: Ja, blått och rött blir lila om man blandar dem, men det gäller också att få rätt proportioner. Det är inte alltid så lätt.
Vi tog så mycket som det stod i instruktionerna… 🤔
#11: Då var det nog fel i instruktionerna.
Konstigt. 🤨
#13: Ja, verkligen. Du får klaga där du köpte dem.
- Redigerat 2023-03-16 19:02 av Carmarino
Såna gjorde jag för några år sedan och de har inga egenskaper. Har för mig att det var alun och vatten samt att den "växte" på ett snöre i ett glas.
Det finns "man-made" (alltså tillverkade eller modifierade) kristaller som har egenskaper. Några exempel är Opalit, Guldsten och Midnightstone.
Kristaller, stenar, tarot, rökelse, smycken m.m!
Tack för alla fina svar, nu vet jag vad jag ska göra. 😉😊
#4. Vad sökte du på? Jag hittar inget.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#17 Här är några: https://lekakademin.se/teman/gora-egna-kristaller
Här är något liknande det jag gjorde för några år sedan: http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experiment.jsp?id=129
Kristaller, stenar, tarot, rökelse, smycken m.m!
Jag hittar inte den som jag använde, men en liknande från samma märke.
#18. Tack!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det verkar roligt att göra egna kristaller, tack för tips! 🔮💎
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#18 En fråga bara. Jag kanske ska ge ett sådant kit till en 8-åring. Är det något särskilt jag ska tänka på och kan du/ni rekommendera någon speciell att börja med? (Den får gärna vara riktigt vacker. 🙂)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#15:
Ja, alun kan man göra kristaller av. Jag hade också en kemilåda när jag var barn och gjorde också kristaller med alun och kopparsulfat. Av kopparsulfat blev det blåa kristaller. För att få kristallerna att växa, hängde jag dom med ett snöre i en skål med en mättad lösning alun eller kopparsulfat.
Sen kunde man lägga kristallerna i ett glas med "vattenglas"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumsilikat
*Med vattenglas, menas vattenlösningar av olika natriumsilkat eller kaliumsilikat. *
Då började det växa ut grenar på kristallerna så att de såg ut som träd.
#22: jag använde dessa: