Äkta bärnsten?
Hej,
jag har ett halsband som är köpt som och ser ut som bärnsten, men jag vet ju också att det finns många "falska" bärnstenar av glas eller plast. Finns det även andra material som används för att efterlikna bärnsten?
Jag har inte testat att lägga det i saltvatten, men däremot gjort det s.k. "gnuggtestet" och det fungerade. Kan man då vara säker på att det är äkta bärnsten eller finns det andra bärnstensliknande material som också är elektrostatiska?
Varför jag undrar är också för att halsbandet behöver träs om, det är doserat och de mindre stenarna nära låset, har knutar emellan sig, men de större i mitten saknar det och tråden har blivit uttöjd vilket gör att stenarna glappar och kanske kan skava mot varandra. Om det är falskt vill jag inte heller lägga ner kostnader på att få det omträtt.
Tacksam för åsikter.

Jag hade testat saltvatten.
/Maria
Ok, jag har bara varit lite osäker på hur mycket salt i förhållande till vatten man ska ha. Sedan blir ju hela halsbandet blött och tråden, som är lite tjock, blir ju blöt och sedan ska den torka, inuti pärlorna, som är ganska stora, kan det inte uppstå mögel då? Ville helst hålla det torrt.
Risken att tråden skall mögla av att bli blöt är så gott som obefintlig om du inte lägger det i en plastpåse och knyter till, samt lägger det varmt.
Här är lite tips:
https://www.sefina.se/barnsten/
https://sv.tiptopeco.com/bloggar/nyheter/8-bepr%C3%B6vade-s%C3%A4tt-att-skilja-%C3%A4kta-b%C3%A4rnsten-fr%C3%A5n-falska
(Den här verkar vara maskinöversatt, men fullt förståelig ändå.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tack för svar och tips, det blir nog ett saltvattentest då, återkommer med resultat.
Om det blir aktuellt att trä om det, är det svårt att göra det själv? Läste någonstans att det skulle kosta ca 1000 kr, vilket jag tycker låter lite dyrt i förhållande till halsbandets värde.
#5: Har aldrig själv provat att trä om ett halsband, men det borde ju gå. Fast är det specialknutor och doseringar kanske det är lite mer komplicerat. Du kan ju fråga inne på Pyssel iFokus om det finns någon där som har några tips.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jaaa, det flöt, det trodde jag inte, kanske för att det var så billigt att jag inte trodde att det kunde vara äkta, ”Man får det man betalar för” som det heter.
Men frågan är om jag kan vara helt säker nu, det ser ut som bärnsten, gnuggtestet fungerar, det plockar upp små pappersbitar efter det att jag har gnuggat det mot min tröja och det flyter i saltvatten.
Orsaken till att jag undrar är för att det ska bli en present till en person som tycker mycket om bärnsten och då vill jag vara helt säker på att det är äkta.
Vad tror ni som kan sånt här?
Kan visserligen inte jättemycket om bärnsten men såvitt jag vet flyter inte plastpärlor. Så du kan nog vara rätt säker på att det är bärnsten.
Har du testat att hålla upp pärlorna mot en stark lampa och kollat om du ser några rester av insekter eller organiskt material? Om det finns det är det garanterat bärnsten.