Känner igen den, men kommer inte på namnet. Hoppas någon annan har bättre minne än jag. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vilken fin en! Gillar färgen 🙂
#1:
Jag tycker att den ser mer blå än mörkgrön ut. Skulle den vara lite ljusare, skulle jag säga att det är en Celestin. I alla fall ser man på bilden att det är en mjuk sten. Färgen passar dock inte riktigt till Kalcit eller Fluorit heller, som annars skulle kunna komma i fråga, så jag gissar att det skulle kunna vara någon form av Baryt, kanske en fluorkacium Baryt?
#4: Celestin var namnet jag inte kom ihåg. Tycker också det ser ut som en sådan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5:
Kristallernas struktur ser precis ut som celestin, fast jag har aldrig sett en så mörklbå. Kanske det är en ovanlig mörk eller färgad?
Celestin tillhör Baryt-gruppen, så någon form av baryt verkar det vara. Jag översätter härifrån:
https://www.mineralienatlas.de/lexikon/index.php/Mineralienportrait/Cölestin
"Celestine bildar en serie med baryt och tillhör barytgruppen, kemiskt strontiumsulfat (SrSO4). Den har bra (på {001}) till perfekt klyvning (på {210}), hårdhet 3-3,5, densitet 3,97-3,98 och glasaktig lyster. Mineralet är genomskinligt till genomskinligt.
Färgpaletten sträcker sig från färglös till vit, typiskt ljusblå, rosa, orange (på grund av Cu+ över 50 ppm), ljusgrön, ljusbrun till svart. Mineralet är svagt pleokroiskt."
Ser inte ut som Celestin varken färg eller struktur.
Färgen skulle kunna passa in på Mossagat då den kan vara enfärgad och skifta i blågrön men tycker strukturen är fel.
Fluorit stämmer ganska bra i färg och struktur.
Är den hittad i Sverige? Tycker den påminner om slagg.
Kristaller, stenar, tarot, rökelse, smycken m.m!
Den är absolut inte blå. Den är mörkgrön med lite drag åt petrolgrön. Det är inte en Celestit, det vet jag. Först var jag inne på Grön Flourit men det tror jag inte riktigt längre. Den är mycket fin o därför vill jag veta vad det är för sort. Tack för alla svar. Hoppas någon kommer med fler förslag.
#8 Kan du ta fler bilder med lite mer ljus?
Har du någon information kring stenen?
#7:
Det kan inte vara agat. Förstora bilden och titta på sprickorna. Det är en mycket mjuk sten. Sen kan du titta på den första bilden, där man tydligt kan se kristallytorna som bildas på kristallerna längst nere. En trigonal kristallstruktur bildar inga sådana ytor, att 4 ytor bildar en spets. Men både kubiska kristallstrukturer (fluorit) och ortorombiska (celestin) kan bilda sådana spetsar.
#8:
Antingen har du en kamera som inte visar de äkta färgerna eller antingen du eller jag har fel på ögonen. För mig ser stenen på bilden mörkblå ut. Det är ett blå som inte riktigt passar till en fluorit.
Men vad som gäller fluoriter, så färgas de ibland, speciellt dom som kommer från Kina, så det kanske ändå är en fluorit. Om den är färgad, tappar den färgen med tiden. Jag har en kinesisk fluorit som var lila när jag köpte den. Idag är den grå.
Jämte celestin och fluorit finns det en till sten som skulle kunna komma i fråga. Det skulle kunna vara en apophyllit. Den är mjuk och finns i både blå, grön och klar och även andra färger. Den bildar just dom typiska spetsarna som man ser längst nere på den första bilden.
Här är en apophyllitspets som exempel:
https://www.ina-wissmann.de/shop/produkt/apophyllitspitze-klar-mit-stilbit/
Tyvärr kan jag inte förstora så mycket och ser inte så tydligt men jag tycker inte det ser ut som naturliga spetsar utan mer "kross" eller vad jag ska kalla det som troligtvis uppkommit när stenen hackats loss.
Färgad Fluorit är helt klart ett alternativ.
Jag ser med färgen som mer blå än grön, blågrön. Den påminner lite om blå Apatit.
Blir nog svårt att få ett säkert svar på vad det är utan mer info. Var har du fått tag i den?
#13:
Om du klickar direkt på bilden öppnar den sig i ett eget registerkort och om du sen klickar på den en gång till har du en förstorad bild.
Sen ser du att spetsen längst nere på bilden bildar en pyramid som jag inte tror uppstod från att stenen hackades loss.
Tack för alla tips!
Här kommer fler bilder som förhoppningsvis visar den gröna färgen bättre.
Den har återfunnits bland min sambos saker och han vet inte var den kommer ifrån. Är den nån som har tips om vart man kan vända sig för att få veta mer om stenen så får ni gärna tipsa om det. Finns ju appar men det känns inte så tillförlitligt.
#15:
För mig ser den fortfatrande blå ut, med ett par ställen som är lite grönaktiga.
Kanske du kan få svar på din fråga här:
Men dom kommer säkert att vilja se stenen eller undersöka den med mikroskop för att göra en bedömning.
Jag tycker den är rätt mörkt grön. Ser inget direkt blått i den.
Ja, det är ju det det med olika upplösningar på skärmen. Tack för tipsen, får försöka forska vidare.