Stenar iFokus

Stenar

Etikettidentifikation-stenar
Läst 41 ggr
[Zefirka]
2023-08-22 15:46
0

Vilka stenar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Tänker att detta är åt ett lite annat spår så jag startar ett annat inlägg då det andra böev lite rörigt också.

Jag ärvde ett halsband, som hade riktiga Stenar på sig. Halsbandet var mycket vackert och var gjort så det såg ut som att man hade tre halsband på sig. Men en dag gick det sönder, och eftersom halsbandet var gjort så, så kunde jag inte göra ett nytt så då spara jag stenarna i alla fall.

Jag tror de är samma art, men olika färger. De är inte helt genomskinliga men några har t ex en genomskinlig topp eller liknande. Visar bild på några. Alla har hål i sig. Vet någon vad de är för art?

Visar en bild på några som har lite genomskinligt och några som inte är det. Och en bild på min favorit då 😉

De flesta lyser igenom lite om man tar dom mot solljus.

Så frågan var ju mer om någon har en tanke om vad detta är för sorts sten

• Redigerat 2023-08-22 15:47 av [Zefirka]
Carmarino
2023-08-22 15:49
0

Vilken fin samling, med stor variation. Bild 5 ser ut att vara en mossagat. Det verkar också finnas ett antal agater av olika sort, någon aventurin och några andra som jag inte kommer på just nu. Kanske någon karneol också.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Zefirka]
2023-08-22 15:50
0

#1: tack! Ville bara veta ungefär, men mest agater då 🙂

Bild 5 är den finaste (tycker jag) får kolla lite mer på mossagater

• Redigerat 2023-08-22 15:51 av [Zefirka]