Stenar iFokus

Stenar

Läst 521 ggr
stennissen
2026-05-05 02:04
2

Hittar ibland gröna, grönblåa kristaller och letar efter att bli av med dom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja hittar ibland gröna, blågröna kristaller i olika former, för mig är dom flesta okända,svåra för mig att identifiera men några kan vara beryll, möjligen apatit svårt att skilja på dom för en lekman. Letar efter att bli av med dom, letar efter någon som vill köpa nästa fynd också.
Finns 1 bild att se av många fler, och fler blir de !!

Carmarino
2026-05-05 02:06
2

#0: Var hittar du dem?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

stennissen
2026-05-05 11:32
1

#1: hittar dom i naturen, gör lite prospektering och läser mig till vart jag kan hitta kristaller, i vilka bergarter o så vidare men de svåra är ibland att identifiera vad de är för kristaller. Mycket hårt jobb men samtidigt roligt,tänker ja vill försöka tjäna ihop lite pengar till utrustning som kan behövas vid prospektering, tillexempel våtdräkt och annat.

Carmarino
2026-05-05 14:14
5

#2: De ser väldigt fina ut, men är det tillåtet att plocka kristallerna där? Vet inte vad som gäller, men har för mig att man inte får plocka dem var som helst.

Tror det är svårt att sälja dem som privatperson, och i så fall måste du veta vilken sorts kristall det är. De flesta betingar inget högre pris såvitt jag vet. Har du någon geologisk förening i närheten kan du alltid kontakta dem och be om hjälp att identifiera dem.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Vet ärligt talat inte ens hur en kristall ser ut när den ligger fritt i naturen. Är ingen stenkunnig individ. Men hur stora är kristallerna? Kan bara tänka mig att "renhet" bestämmer värdet men jag har noll koll.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Condor
2026-05-05 14:56
1

#0:

Jag är inte säker, men jag tror att det skulle kunna vara fluorit. Jag vet inte var du har hittat dom, men Malmberget är känt för vita genomskinliga fluoriter (är sällsynta) i kombination med smaragdgrön färg.

stennissen
2026-05-05 18:24
1

#3: Ja är inte på ett naturreservat eller så, och ja plockar för hand, vänder på redan lösta Stenar, frost sprängningar eller annat naturlig, geologisk aktivitet som gjort grovjobbet.

stennissen
2026-05-05 18:27
1

#4: jag har dålig koll jag med, vissa kristaller är nån cm, andra är 2,5 cm/3cm. Hitta en stor igår som är gömd bakom ett kluster av mindre kristall, svårt att säga storlek när den är gömd bakom men tjocklek nära 2 cm.

stennissen
2026-05-05 18:29
1

#5: ja provade hårdhets test och hårdheten överstiger fluorit, ja vissa är jätte fina med den smaragd gröna färgen, och uppbyggnaden liknar beryll. Så de kan mycket väl vara smaragd, finns ju beryll gruva nånstans i kolsva och jag är på annan plats i kolsva.

stennissen
2026-05-05 18:33
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Här är ett nytt fynd, okända kristaller, vissa är grönblåa i tonen, vissa andra påminner om Kvarts, intressant uppbyggnad

Condor
2026-05-06 09:53
2

#8:

Jag tyckte att den såg ut att växa fyrkantigt och därför gissade jag på fluorit. Men på de nya bilderna som du ställde in, ser man på den första och sista bilden sexkanter, så det verkar att vara beryll i alla fall.

stennissen
2026-05-06 21:55
1

#10: Ja tycker också de är beryll, iallafall dom smaragdgröna jag hittat, står mellan apatit och beryll på dom.
Hittade nya kristaller idag, trodde först det var kluster av turmalin men fick tips om att det kan vara korund.
Jag lägger bilder om någon skulle vara intresserad. 👍👍

stennissen
2026-05-06 21:56
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Nytt fynd. Trodde de va turmalin men tips om de kan röra sig om korund.

Öland 4ever (oland4ever.com)
2

Jag var faktiskt tvungen att göra en slagning på nätet vad beträffar bergskristall dvs stenen, och det "material" som kristallglas görs av. Och bevisligen görs inte kristallglas (dricksglas) av bergskristall. Men däremot görs prismorna i en kristallkrona (belysningskrona) som man har hängandes i taket av bergskristall. Har en gammal kristallkrona som vi ärvt i generationer och den ska innehålla "äkta" kristaller.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

stennissen
2026-05-06 23:38
1

#13: fränt att dom gör vissa saker av bergskristall 👍 fint ska de va haha

Condor
2026-05-07 10:40
2

#12:

Jag tycker också att det ser ut som korund, speciellt på den tredje bilden syns det bra.

Jag önskar att det skulle finnas sådana ställen med kristaller i närheten där jag bor. 😊

Condor
2026-05-07 10:43
1

#13:

Det är inte standard att man använder bergkristall i kristallkronor. I vanliga fall använder man slipad glas, t.ex. blyglas.

Men det finns antika lyx-kristallkronor med äkta bergkristall, fast dom är sällsynta. Om du har en sådan är den mycket värdefull.

stennissen
2026-05-07 15:22
1

#15: de finns där du bor också, de är jag säker på, jag är aldrig på någon speciell plats som är känd att de finns kristaller, jag går bara rakt ut i skogen och letar tills jag hittar nått intressant.
Ja hoppas de är korund. Hittade ett kluster till nu, jag behöver verkligen sälja nått för att få ihop pengar och korund kanske är mer intressant för en köpare.

Condor
2026-05-07 15:37
2

#17:

Här där jag bor får man fara ett par hundra kilometer för att komma till ett ställe där man hittar kristaller som du har hittat. I min trakt har jag bara hittat kalcit.

Om du får ihop tillräckligt med kristaller kan du ju bli utställare i en mineralmässa och sälja dom där. Korunderna är kanske inte i en sådan kvalitet att du får mycket pengar för dom. Men de klara beryllerna är mer värda. Problemet är bara att få ut dom oskadade ur stenen.

stennissen
2026-05-07 22:58
1

#18: Ja nått måste jag göra, de är så in i helvetes svårt att tjäna nån krona på de här.. Jaha ska man plocka ut dom när man ska sälja? Ja trodde man sålde matris och kristall haha, men plocka ut ska nog inte vara nå problem, mycket mjuk biotit runt omkring tror ja.

stennissen
2026-05-07 23:01
2

#18: hitta nån sten/kristall vid samma plats som klustret, täkt av klorit, biotit,glimmer mineralhinna. Vet inte va de kan vara. Transparant, genomlysbar

Condor
2026-05-08 10:11
3

#19:

Det måste man själv avgöra om man vill plocka ut kristallerna ur stenen. Om det går lätt att få ut dom oskadade ur stenen och det är fina stora kristaller, skulle jag plocka ut dom. Däremot kan det hända att man har många små kristaller i en större sten och då är det kanske bättre att låta dom vara där dom är och ställa upp hela stenen med kristaller.

Jag fick en gång en vit sten med många små smaragder (ungefär 1-2 mm). Jag hackade sönder stenen, för det befann sig smaragder även inuti stenen och man vet ju inte om det gömmer sig någon större smaragd med bra kvalitet där. Men det gjorde det inte och jag insåg att det skulle ha varit bättre att ha låtit dom vara i stenen.

En gång hittade jag ett kalcitkluster på en stor sten som säkert vägde 1000 kilo (bilden). Stenen var för stor för att ta hem och för att skära bort hela klustret skulle man behöva verktyg som jag inte har.

stennissen
2026-05-08 16:10
1

#21: Hahah fan va synd att de inte lönade sig ordentligt där, ja förstår dig, kristaller brukar kunna vara inbäddade i klorit glimmer biotit har ja märkt.. jäkla fint kluster du hitta, tydliga spetsar, går de inte på nått sätt få dän det med lite hårt jobb ?
Ja har en sån stor sten som jag också var tvungen att lämna ute i naturen, folk har blivit intresserade när jag visat bild och till och med fråga om dom får komma o se den.
Ja skickar en bild i separat meddelande

stennissen
2026-05-08 16:12
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag vet inte vilken av bilderna som var av sämre kvalite, så skickar nån dubbel

stennissen
2026-05-08 16:13
1

Tror de kan va en kontaktmetamorf kristallisering på ytan av stenen men är inte säker, de är inget hålrum iallafall.

stennissen
2026-05-08 16:16
2

Hittade en annan stor sten som fick ligga kvar, den mindre biten är tillhörande och stor nog att bära hem. Den stenen är också till salu om någon har utrustning att frakta hem den

Condor
2026-05-08 18:32
2

#22:

Stenen med kalciten är kalksten och kalksten är hårdare än kalcit. Kalcit är sprödare än kalksten. Därför är det bara möjligt att skära bort den biten av hela stenen som klustret sitter på, utan att röra klustret.

Men då behöver man en motorvinkelslip med en 300-350 mm diamantkapskiva. Man behöver skyddsglasögon, öronskydd, skyddshandskar, mycket tid och en hel del övning.

Stenarna i inlägg 23 och 25 skulle kunna vara allt möjligt. Men jag gissar att de gröna ställen är epidot.

stennissen
2026-05-09 10:15
1

#26: Ja de behövs nog rätt utrustning för att man ska lyckas bäst med att plocka ut ett kristall kluster ur stenen. Gör man de halvdant och chansar så riskerar man nog att de inte blir som man tänkt sig.
Mycket fint kluster du hittat dock, synd att man inte kan skylta vägen dit, de tar nog inte lång tid innan de saknas nått eller är förstört.
Annars hade jag gärna velat visa andra fynden som är en del av naturen.

stennissen
2026-05-09 22:55
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Dagens fynd.

Condor
2026-05-10 12:08
2

#28:

Du verkar att ha en näsa för att hitta fina Stenar. 😊 Jag är nyfiken på var i Sverige som du hittar dina Stenar. Jag förstår ju att du inte vill avslöja dina ställen, men kanske du kan säga vilket län du hittar stenarna i?

Den första bilden: Färgen ser ut som de utkristalliserade rodokrositerna som jag har. Men det kan också vara granater.

Den andra bilden: Samma som den första, fast blandat med berkristaller. Helt fantastiskt.

Den tredje bilden: Samma Stenar som i den första, tror jag.

Condor
2026-05-10 12:31
2

Tillägg:

Nu hade jag en diskussion med copiloten och efter att vi tillsammans uteslöt granat kom vi fram till att det är antingen rodokrosit eller manganhaltig Kvarts.

Medan copiloten är mer inne på manganhaltig Kvarts, gissar jag mer på rodokrosit. Du kan göra en reptest. Rodokrosit repas lätt av stål, men Kvarts repas inte av stål.

Om det skulle visa sig vara rodokrosit, är de ganska värdefulla, eftersom utkristalliserade transparenta rodokrositer inte är så vanliga.

• Redigerat 2026-05-10 12:33 av Condor
stennissen
2026-05-11 10:56
2

#30: Okej okej 🙂 Låter mycket spännande,ja har känt mig osäker på att de va granater sen jag hittade de stenen, väntar samtal här nu klockan 11 men sen fixar jag ett hårdhets test på allt i stenen 🙂👍 svarar snart igen, skickar en bild på gårdagens fynd

stennissen
2026-05-12 21:29
2

#30: tjena igen 🙂 hamna på villospår efter fynd av mer turmalin, va jag tror är turmalin .. bifogar bild sen.

De är hårt som satan de där röda,rosa. Jag provade göra hårdhetstest på ytan och då var de ganska sprött, så jag hackade loss en bit och gjorde hårdhetstesten på en färsk undersida och där va de hårt som tusan.

stennissen
2026-05-12 21:31
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Ja tror de kan röra sig om turmalin. Men jag är inte helt hundra.

stennissen
2026-05-12 21:36
2

De sitter tillsammans med den gul gröna massan, jag hittade precis samma massa i matris jag hittade smaragdgröna kristaller.

Condor
2026-05-13 11:24
2

#32:

I så fall är rodokrosit ur leken och antagligen är det antingen Kvarts eller granat. Man skulle behöva se en kristall i sin helhet för att se hur den är formad.

Annars kan man gå efter brottet. Kvarts har släta glasliknande ytor. Granat är ojämn, kornig. Kvarts går sönder i skärvor. Granat i korniga bitar. Men jag tycker att färgen liknar granat. Jag har rosa granater som har samma rosa färg och även röda granater.

Jisses vilken stor grej på första bilden. Men vad det än är, ser det inte ut som turmalin. Däremot skulle de gröna kristallerna i bild nummer 3 kunna vara turmalin och kanske även de i bild nummer 4 och 5 är typisk turmalinfärg.

Där har vi fler av den röda sorten och ett par gröngula. Väldigt vackra kristaller på bild nummer 2. Kanske krysoberyll, fast den är väldigt ovanlig i Sverige. Kan också vara apatit eller beryll.

Det är ganska svårt att avgöra om man bara ser bilden. Man kan inte vrida och vända på stenarna.

Om man visste trakten som du hittar stenarna i, skulle man kunna kolla vilka Stenar som förekommer där.

I alla fall har du så m ånga vackra Stenar att du skulle kunna gå till en gemmolog som tittar närmare på dom, med mikroskop.

stennissen
2026-05-14 14:16
0

#35: Jag ska låna en lupp av min far som är gånger 30, använder just nu en gånger 10 och behöver nog en starkare lupp för att komma ner på djupet på dom små röda 🙂 Men tusen tack för hjälpen och att du delar med om din kunskap inom sten o Mineral.
Ja jag behöver nog träffa någon som kan ha en titt på stenarna och verkligen fastställa åt mig vad det är, jag började intressera mig för sten och mineraler detta år, ja är fortfarande okunnig i ämnet fast jag är duktig på leta rätt på fin sten haha 🙂 hitta nått fint igår kväll, tror de kan va aventurin. Kommer bilder.

stennissen
2026-05-14 14:19
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#35: hoppas de aventurin.

Condor
2026-05-14 14:43
2

#36:

Jag tycker också att den ser ut som aventurin och den är delvist till och med transparent. En mycket fin sten.

Och jag undrar fortfarande var du hittar dina Stenar? 😄

stennissen
2026-05-14 15:52
1

#38: Har inga speciella ställen som ja går till, ser bara till att jag inte är inne på naturreservat och sen går ja bara rakt ut i skogen och letar, arbetar av stora områden, går åt alla riktningar dag för dag bara. Vänder på varenda sten kan man säga haha 🙂 Är i Västmanland skogar mellan Köping och Skinnskatteberg.

stennissen
2026-05-14 15:54
1

#38: Ja dom ser fina ut dom här gröna bitarna, ska prova slipa och se hur de blir. Hitta massor av den, 100 kilo plus.

Condor
2026-05-14 17:39
2

#39:

Ja, tänk vad man kan hitta och så många olika sorter.

#40:

100 kg aventurin. 😲 Då är du ju nästan rik. De mest transparenta och finaste kan man slipa och göra smycken av. De andra kan man göra trumlade Stenar av eller använda för saker som inomhusfontäner.

Men jag skulle ändå låta en gemmolog kolla om det är aventurin.

stennissen
2026-05-14 20:56
1

#41: Ja jag måste nog försöka få tag i en gemmolog. Behöver nån som verkligen kan de här, jag gissar ju mig fram ibland ömnna de som, gör så mycket kontroller jag kan sen kan ja inte mer. Känner du till nån gemmolog ?

stennissen
2026-05-14 20:58
1

#41: haha nästan rik låter bra i mina öron 🙂👍 De har jag gått och trott om min framtid snart 3 månader, men jag har inte fått nån utdelning, de är klurigt att sälja sten, de är det svåra, leta rätt på är enkelt.

stennissen
2026-05-14 21:00
2

#41:

• Redigerat 2026-05-14 21:01 av stennissen
Condor
2026-05-15 11:09
2

#42:

Jag känner ingen gemmolog, men du kanske kan vända dig till dom här:

https://www.gemmologiska.se

#43:

Om du vill sälja Stenar har du bäst chans på en mineralmässa:

https://www.geonord.org/shows/

Antingen kan du bli utställare (fråga vad det kostar) eller, om det är så dyrt att du tror att det inte lönar sig, kan du lära känna företagare som säljer Stenar där och erbjuda dina Stenar.

Men låt först en gemmolog titta på dina Stenar och uppskatta värdet.

stennissen
2026-05-16 14:12
1

#45: Tack Condor 👍 blir att ta kontakt med gemmolog för att fastställa vad det handlar om för fynd. Så jag vet om ja behöver ändra nått i mitt sökande eller om jag är inne på rätt spår och kan fortsätta med det jag håller på med.

Condor
2026-05-16 14:36
1

#46:

Du kan ju gärna berätta vilka Stenar det är när gemmologen har tittat på dem.

stennissen
2026-05-16 23:05
1

#47: De kommer jag, de ska jag 🙂👍 måndag blir de att ringa lite samtal. Jag öppnade den stenen som du och din kollega diskuterade. Så mycket färg de va i den. Blir defenitivt att ta med den till gemmologen. Skickar en bild 👍

stennissen
2026-05-16 23:09
1

#47:

stennissen
2026-05-16 23:11
2

#47: en mindre bit, men den större biten går de rakt genom till andra sidan.

Condor
2026-05-17 12:23
2

#50:

Det skulle kunna vara en turmalin. Röd i mitten och grönt runt omkring talar för en vattenmelonturmalin. Men vi får se vad gemmologen säger.

Carmarino
2026-05-17 15:37
1

#50: Så vacker. Det ska bli intressant att höra vad gemmologen säger.

stennissen
2026-05-21 01:41
2

Finns granater i sten om någon är intresserad. Finns mycket.

stennissen
2026-05-21 12:17
1

#52: ja visst, riktigt fin sten🙂 ja de ska bli intressant att höra, ja sitter mest o gissar mig fram haha 🙂 men efter seriös granskning först då.

stennissen
2026-05-24 11:30
2

Färgskiftande kristall, blå/röd. Alexandrit kanske.

stennissen
2026-05-24 11:31
2

Jämförelse bild på alexandrit från nätet.

Condor
2026-05-24 12:06
1

#55:

Jag känner ingen annan sten än alexandrit som skiftar mellan rött och grönt. Det är bara det, att det inte finns dokumenterade fyndställen i Sverige och där som den hittas är den extremt sällsynt.

Det där är ett fall för gemmologen. En alexandrit är grön i dagsljus och röd i glödlampsljus.