Stenar iFokus

Stenar

Etiketteridentifikation-stenarfrågorom-stenar-ifokus
Läst 139 ggr
Linnea89956
0

Hjälp med identifiering :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Hej! Har lite olika Stenar som jag samlat på mig genom åren. Är nyfiken på vad det är för Stenar! En ser ut att ha massa små fossiler i, en annan är prickig (trodde när jag liten att den var från rymden^^), en är vit och har som ett hål i sig (övertalade mig om att det var ett gammalt verktyg) och sen har är det två olika flintastenar som jag fantiserat fram att vara pilspetsar eller något!
Så jag har inte brist på fantasi men har brist på sten-kunskap..
Undrar om någon har någon kunskap om någon av stenarna och vill dela med sig om vad det är för nåt?
Mvh Linnea

Carmarino
0

Måste erkänna att jag är jättedålig på "vanliga" Stenar, men de två sista flintastenarna verkar absolut vara verktyg. Den sista är nog en pilspets och den näst sista verkar vara någon sorts skrapverktyg eller kniv.

Var har du hittat dem?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Linnea89956
0

#1: Tack för svar:) Coolt! Har en del liknade men tänkte välja ut de två som syntes bäst på bild. Hittat alla när jag har liten på en odlingslott bredvid Rinnebäckravinen i Lun. Alla Stenar jag har är därifrån förutom den vita med " hål i " den hittade jag i havet vid Årsnäsudden nära ett vikingastenrös så har ju fantiserat ihop att det är något viking relaterat haha^^

Carmarino
0

#2: Svårt att säga om den vita. Tycker den påminner lite om flinta med det vita "höljet", även om den grå ytan inte ser ut så. Kanske kan det ha varit en vävtyngd, i och med att det är ett hål i mitten.

Första gången jag hörde talas om dem var när jag besökte Eketorps borg på Öland på 1980-talet. Där hade man hittat sådana.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Varptyngd_v%C3%A4v

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4vtyngd

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Linnea89956
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så häftigt! Ja nä jag gissar ju helt och hållet. Det kan lika gärna vara en "ny" sten från exempelvis någon båt eller brygg relaterat🤷‍♀️ Vävtyngd säger du, låter intressant ska läsa på om vad det är! Tack för all info:) Du har ingen gissning på vad det är för saker i det som ser ut som små kryp i stenen/fossilen?

• Redigerat 2021-06-22 18:19 av Linnea89956
Carmarino
0

Ja, jag gissar ju också. Har inte tillräckligt med kunskap för att veta vad det är. 😊

#4: Kan inte minnas att jag någonsin sett en sådan sten, så jag har inte ens någon gissning om vad det kan vara. Fast det ser ju onekligen ut som någon form av fossil.