Hjälp med identifiering
Vackra! 🙂 Är inte speciellt kunnig men gissar på landskapsjaspis/bildjaspis på det andra ägget.
💖🧡💛💚💙💜
Jättefina. Vet inte heller vad det är för Stenar, men det skulle kunna vara agat eller jaspis.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Återigen en gissning; opal eller månsten.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3 Så vacker! Gissar också opal.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#4 och #5 jag skulle tro en opalit, men är det kanske egentligen samma?
#6: Hittar ingen svensk förklaring, men enligt den engelska är det ungefär samma.
#7 stora skillnaden, om jag fattar det rätt, är att opaliten konstgjord medan opal är en naturlig sten?
#8: Ja i huvudsak, men även de naturliga opaler som inte har de färgskiftningar man vanligtvis förknippar med opal.