Stenar iFokus

Stenar

Etikettallmänt
Läst 176 ggr
Sabah
2

Rekordstor ädelsten funnen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Asiens drottning har hittats på Sri Lanka, väger 310 kg. Den vill man inte tappa på tårna! 💎

https://www.dn.se/varlden/310-kilo-tung-safir-visades-upp/

Bild från Pixabay

💖🧡💛💚💙💜

Den blå jättesafir som hittats på Sri Lanka – 310 kilo tung – räknas nu som världens genom tiderna största.
[Urskog]
1

Hej och hå den där den var grejer det 👍🏻 Vilken vacker pjäs och jag kan bara föreställa mig energin som finns i dennes närhet.

Har ni vart i en kristallgrotta nån gång ? där är det en energi som inte kan beskrivas i ord och jag kan bara föreställa mig att det är samma i den här safirens närhet.

Underbart vacker 😎

Tarotstollan
1

Den var tjusig! 🤩 Kan undra vad de kommer att göra med den?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1

Den hade jag inte tackat nej till. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
1

#2 Den var av den större storleken! Ja, vad kan man göra av den!? Infattning i vigselring blir det nog inte! 💍😅

#1 Har aldrig varit i en kristallgrotta men kan tänka mig att det är effektfullt! Det är säkertt liknande med denna pjäs! 💎😃

#3 Nog skulle jag också få plats med den!😉😃

💖🧡💛💚💙💜

Tarotstollan
1

#4. Det blir du, gubben, stenen/ringen och 15 livvakter!🤣

Inte kan man ha den som kudde heller, alldeles för hård och hög!😴😝

Sabah
1

#5: 😂 Skulle nog behöva styrketräna också! 😂

💖🧡💛💚💙💜

Tarotstollan
1

#6. Äsch, det är väl partnerns jobb att hålla upp handen och dessutom vägde den ju "bara" 310 Kg! 😉

Sabah
1

#7: Haha, ja precis! 💪🏻 😅

💖🧡💛💚💙💜

Sabah
1

💖🧡💛💚💙💜

En ädelsten som tros vara världens största naturliga safir visades upp för allmänheten i Sri Lanka i söndags. Den gigantiska klumpen upptäcktes för tre månader sedan i en gruva nära Ratnapura, en stad som är känd för sina ädelstenar. Enligt experter är det ett av de mest sällsynta ädelstensfynden i världen. Se den enorma stenen.
  • Redigerat 2022-01-13 05:20 av Sabah
Carmarino
0

#9: Det ser inte ut som om hela stenen är safir, men det kanske bara är lite "ytbeläggningar" på den? Väldigt speciell färg i alla fall.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
1

🤔 Jag tycker inte det verkar som att det är världens största safir man hittat.., har nämligen googlat och hittat rapporter om en safir på 510 kg som tidigare hittats, den också på Sri Lanka. Den fick namnet Serendipity Sapphire.

https://www.newsner.com/nyheter/man-hittade-sten-nar-han-gravde-i-tradgarden-visade-sig-vara-safir-vard-miljardbelopp/

https://www.expressen.se/nyheter/positiva-nyheter-auto/gravde-i-tradgarden-hittade-miljardsafir/

💖🧡💛💚💙💜

Man hittade "sten" när han grävde i trädgården – visade sig vara safir värd miljardbelopp. Newsner ger dig nyheter som berör!
Carmarino
0

#11: Det kanske var stenens totalvikt som var 510 kg, men att själva safiren vägde mindre?

Sabah
0

#12: Jag tolkar det som att det är safirens vikt, Newsner:"Stenen har nu fått namnet Serendipity Sapphire. Den väger 510 kilo och är den största som hittats hittills."
Expressen: "hittats en safir på 2,5 miljoner karat"

Asiens drottning: 1,5 milj. karat, 310 kg

🤔

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2022-01-13 14:27 av Sabah
Carmarino
0

#13: Då verkar de som hittat Asiens drottning ha glömt bort Serendipity Sapphire.

Sabah
0

#14: Det verkar inte bättre! 😕 Hur man nu kan glömma en så stor bumling?
Det kan ju vara media som rapporterar fel också, det är ju inte första gången i så fall!

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
0

#15: Ja, det är kanske inte så lätt att komma ihåg alla stora ädelstenar. 😉

Sabah
1

#16: Ja, såna "små" bagateller missar man ju lätt! 😉

💖🧡💛💚💙💜