Stenar iFokus

Stenar

Etikett: identifikation-stenar
Läst 124 ggr
Tobbaht76
2

Hjälp med att identifiera sten med kristaller

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittad i Eskilstuna om det kan vara till någon nytta!

Carmarino
0

Väldigt svårt att se, men någon form av Kvarts bör det vara. Mycket vacker sten. Hur stor är den ungefär?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tobbaht76
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

#1: Ca 5×3×2 cm
Några fler bilder från samma fyndplats kanske underlättar en identifiering

Carmarino
1

#2: Otroligt fina Stenar. Ett riktigt fynd. Tyvärr är jag dålig på svenska Stenar, så det enda jag kan säga är att det är Kvarts, men om det är bergkristall och rosenkvarts eller "vanlig" Kvarts vet jag inte. Har du någon lokal geologiförening i närheten? I så fall kan du kolla med dem. De brukar vara duktiga på att identifiera Stenar från Sverige.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
1

Så fina de var! Hoppas att du får svar av vad det kan vara för sort.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tobbaht76
1

#2: tack för att du tog dig tid iaf👍

Tobbaht76
1

#4: tack! Ja lite nyfiken är man faktiskt. Blir nog många turer till den platsen i hopp om större kristallbildningar.

Tobbaht76
0

#3: Börjar fundera på om det inte kan vara någon form av agat. Vad tror du om den idén?

Tobbaht76
0
Carmarino
0

#8: Ja, de är onekligen väldigt lika, så det är inte alls omöjligt att det är agat i dem också.